Mare de Déu de Puig-l'agulla
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    Santuari de la Mare de Déu de Puig-l'agulla
    Al cameral del santuari de Puig-l'agulla.

Patrimoni moble
    Objecte
    POUM (DOGC 5817 de 14/02/2011).
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

Es tracta de la imatge de la Mare de Déu de Puig-l'agulla, ubicada al cambril d'aquest santuari. De fusta policromada, és una rèplica de la talla barroca destruïda l'any 1936, durant la guerra civil espanyola. La marededéu desapareguda, alhora, intentava reproduir una imatge sedent més antiga, que havia estat destruïda l'any 1654, durant la devastació de la capella per les tropes franceses. La imatge actual, segons les fotografies anteriors a l'any 1936, és molt semblant a l'antiga, però amb uns trets morfològics més afectuosos. És una marededéu sedent. Amb la mà dreta sosté un ceptre i amb l'esquerra a l'Infant Jesús; ambdues mans reposen sobre l'avantbraç, en actitud totalment distesa i gens hieràtica. L'Infant Jesús, ajagut sobre el braç esquerre de la Verge, té la cama esquerre creuada sobre la dreta. És mostra mig somrient, amb la mà esquerre sosté una bola sobre el genoll i amb la mà dreta està beneint. Tant la Verge com l'Infant Jesús tenen els cabells rinxolats, i sobre el cap duen una corona. Les seves vestimentes mostren plecs amb gran realisme. Són pintats amb colors de tonalitats morades i daurats, els quals donen una semblança de pàtina antiga. Segons informacions recollides per Antoni Pladevall i Font (vegeu bibliografia) s'havia fet al taller d'escultura dels Puntí de Vic.

És una rèplica de la talla barroca destruïda l'any 1936, durant la guerra civil espanyola. La Verge desapareguda, alhora, intentava reproduir una imatge sedent més antiga, que havia estat destruïda l'any 1654, durant la devastació de la capella per part de les tropes franceses. La imatge que presidia el pedró de Puig-l'agulla des de finals del segle XVI, feia un pam i mig d'alçària. És probable que es fes una nova imatge quan es va construir la nova capella, entre els anys 1661 i 1673. Segons les fotografies anteriors a l'any 1936, la imatge actual, feta vers l'any 1940, és molt semblant a l'antiga però amb uns trets morfològics més afectuosos.

- H. M. TALLER D'ARQUITECTURA I CONSTRUCCIÓ S. L (2010). Catàleg de béns d'interès històric arquitectònic i paisatgístic. POUM. Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Sant Julià de Vilatorta. - PLADEVALL i FONT, A. (1994). Puig-L'Agulla i Vilalleons: un santuari i una parròquia mil·lenària. Barcelona: Ed. Montblanc-Martín.