Llinda de la Rectoria de Santa Maria d'Oló Santa Maria d'Oló

Moianès
Rectoria antiga de Santa Maria d'Oló. Plaça de l'Església, 4. Nucli antic d'Oló (Dalt del Poble)

419840
Element arquitectònic
XVII
Restringit
Ornamental
9961405DG1396S0001MB
Jordi Piñero Subirana

Llinda de pedra amb un interessant gravat que es troba en una porta interior de l'edifici de l'antiga Rectoria de Santa Maria d'Oló, que actualment és una casa particular. Originàriament, formava part de la façana principal. Al centre de la llinda hi ha gravada dins una orla oval el calze del Santíssim Sagrament. A banda i banda hi podem llegir la següent inscripció: "ALABAT SIA LO SANCTISSIM SAGRAMENT C DE R M 1645". Les sigles C. DE. R. M. corresponen a qui fou rector de la parròquia aquest any. Era mossèn Josep Collderam, i devia ser el promotor de la nova rectoria. Les lletres de la inscripció i el gravat són pintades amb daurat i altres colors.

Informació facilitada per Josep Canamasas Güell

Pels volts de 1645, coincidint amb les obres de l'església, es va construir també una nova rectoria. De la parròquia en coneixem els diferents rectors i també els vicaris des del segle XVI, els quals s'han recopilat al llibre "Oló, un poble, una història" (FERRER i altres, 1991: 203). Segons informa aquesta interessant llinda a l'interior de l'edifici, el promotor de l'obra fou l'aleshores rector Josep Collderam, que a la llinda signa amb les inicials C. DE. R. M. Durant la Guerra Civil de 1936 a la Rectoria s'hi instal·là l'Ajuntament i el Comitè Revolucionari. Segons es diu, els anticlericals volien destruir la llinda on s'hi representa el calze del Santíssim Sagrament, però el secretari de l'Ajuntament va aconseguir que no ho fessin i els va convèncer perquè simplement la tapessin amb guix i hi marquessin les quatre barres.

FERRER, Llorenç; PLADEVALL, Antoni i altres (1991). "Oló als temps medievals", "Època moderna i contemporània", Oló, un poble, una història. Associació Castell d'Oló, Santa Maria d'Oló, p. 198-205.