Llegenda del castell dels Moros Guardiola de Berguedà

Berguedà
Castell de Guardiola
En un petit turó que domina el riu Llobregat i el riu d'Eina i damunt un túnel. Ctra C-16 PK .112,5

Patrimoni immaterial
Tradició oral
Popular
XIX
Obert
Altres
Ajuntament de Guardiola Plaça de l'Ajuntament, 3. 08694 (Guardiola de Berguedà)
Pere Cascante i Torrella

Feia temps que els moros assetjaven el castell de Guardiola i els cristians, que hi havien estat tancats, no sabien com desempallegar-se'n. El capità tingué una pensada. Al castell hi havia una mula molt guita, que ventava guitzes a tothom qui passava per la seva vora. La idea va ser de posar l'animal ben ple de coets i focs petadors que IIancessin bones guspires i raigs de foc, i enviar-lo, un vespre, muntanya avall cap el camp dels moros. Una nit, quan major era la quietud, engegà la bestiola vers el campament sarraí. Els moros, presos de fort pànic, van fugir a la desbandada".

Aquesta guita es podria haver inspirat amb la guita o mulassa de la Patum de Berga.

BARTRINA, ENRIC ( 1985). El castell de Guardiola. Àmbit de Recerques del Berguedà. Berga. Barcelona p- 56. CATALÀ i ROCA, PERE. "El castell de guardiola" Els castells catalans. Vol V