Llegenda del castell de Guardiola Sant Julià de Cerdanyola

Simbòlic
Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola
María del Agua Cortés Elía. OPC

El castell de Guardiola antigament es trobava dins el terme de Cerdanyola i la llegenda ha estat molt vinculada als habitants dels dos municipis, Sant Julià de Cerdanyola i Guardiola de Berguedà.
La llegenda la va recollir Joan Amades, dius que feia temps que els moros assetjaven el castell de Guardiola i que els cristians, que es mantenien tancats a l'interior, no sabien com desfer-se'n. Dins el castell hi havia una mula que ventava guitzes cada vegada que passava algú per la seva vora, i van tenir la idea de posar l'animal ben ple de coets i focs petadors que llencessin guspires i foc, i enviar-lo un vespre muntanya avall, al camp ocupat pels moros. Una nit, engegaren la mula i els moros van fugir.

AMADES, J. (1950) Folklore de Catalunya. Ed Selecta.
DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.