Lledoners de la Torre Marimon
Caldes de Montbui

Vallès Oriental
    Entre el Torrent Sec i la riera de Caldes
    Inici de la carretera BV-1424, PK 0. O des de la C-59 de Caldes a Palau-Solità, PK 11.800 a mà dreta

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Diputació de Barcelona
    Laura Bosch Martínez

Conjunt de dos lledoners (Celtis australis) originaris del sud d'Europa, oest d'Àsia i nord d'Àfrica. Ambdós tenen una capçada densa, arrodonida i molt ramificada, el seu tronc és dret i amb l'escorça llisa i de color gris, i mesuren uns 25 m d'altura. Les fulles, aspres al tacte i amb tres nervis molt marcats a l'anvers, són simples, alternes, pubescents, ovades o lanceolades, presentant una certa asimetria, amb el marge finament dentat, el pecíol llarg i la punta torçada i allargada. Les flors, hermafrodites o masculines, són petites, solitàries, molt pedunculades, de color verd-i-grogues i apareixen entre abril i maig a les axil·les de les fulles. El fruit és una drupa comestible, el lledó, petit de la mida d'un pèsol, rodó i llis amb molt pinyol i poca polpa, verd abans de madurar i fosc, gairebé negre, quan madura a la tardor.
    Estan plantats en una jardinera feta de pedra irregular, acabada amb una tira decorativa de maons, mesurant tres metres de diàmetre x 70 cm d'alçada; aquesta disposa d'un arbust que fa que no es pugui accedir dins de la jardinera per mesurar l'arbre.

Aquest arbre pot viure entre 500 i 600 anys i en tot tipus de terreny. La fusta del lledoner s'ha utilitzat tradicionalment per fer eines agrícoles com forques, pales de ventar, mànecs, jous, etc. aprofitant la seva flexibilitat i duració; les seves branques han estat usades com a alimentació per al bestiar, i també se n'obtenia llenya i carbó, per això es troba freqüentment a prop de les masies. Té propietats medicinals com a astringent, lenitiu, antidiarreic i estomacal. Les arrels s'havien utilitzat per extreure un colorant groc per tenyir la seda. Els seus fruïts són dolços i comestibles, se'n poden fer melmelades amb ells.
    Existeix una poesia de Tomàs Garcés escrita l'any 1924 que diu sobre aquest arbre:
    A l'ombra del lledoner
    una fadrineta plora.
    La tarda mor dalt del cim
    i llisca per la rossola,
    l' esfilagarsen els brucs,
    la tenebra se l'emporta.
    La noia plora d'enyor:
    el lledoner no fa ombra.
    enllà, la carena fosca.

Si passava un cavaller...
    Du el cavall blanc de la brida.
    L'arbre li dona el repòs,
    l'oratge, manyac, arriba.
    Al cel la llum de l'estel
    és la rosada del dia.
    Cavaller, l'amor es lluny;
    amb l'ombra i el cant fugia.
    Fadrina, l'amor es lluny;
    per l'ample plana camina.

La nit sospira: la nit,
    el bosc, la riera clara.
    Les branques del lledoner
    són fines i despullades,
    fulla i ocell n'han fugit
    però hi crema l'estelada.
    Les branques del lledoner
    són fines i despullades.
    demana'l a punta d'alba
    quan l'ombra del lledoner
    s'allargui com un miracle.

PARÉS, Eduard (2006). Arbres Monumentals de Catalunya. 18 anys des de la primera protecció. Ponència de la 2ª trobada d'Arbres Monumentals i Singulars. Alcalà d'Henares, 19-21 de 2005. Ed. Generalitat de Catalunya. Departament de Medi Ambient i Habitatge. Direcció General de Medi Natural. Barcelona.