Les Goteres o Can Puig

Modern
    Popular
    XVII
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC núm. 24878
    Difícil
    Residencial
    08304A003000030000TE
    Joan Casas Blasi

Mas situat en un pla sota els Cingles de Tavertet, a la part posterior de la casa s'uneixen dos torrents procedents de la cinglera que s'anomenen el Canal de la Font Pedrosa i el Canal de Can Puig.
    Aquest edifici és de planta quadrada amb unes dimensions de 8 x 8,60 metres. La seva superfície total és 136m2 i la superfície coberta de 68m2.
    És una construcció que disposa d'una planta baixa i un primer pis. La coberta és de teula a doble vessant amb el carener perpendicular a la façana principal orientada cap el sud.
    La porta d'accés a l'interior s'obre lleugerament descentrada cap a l'esquerra de la façana de migdia. És rectangular i amb una llinda de pedra o es llegeix la inscripció amb la data "1689". A la seva dreta s'obre una finestra reixada.
    A l'alçada del primer pis sobre dues finestres, també protegides amb reixa i entre elles s'hi troba un rellotge de sol.
    A la façana de llevant hi ha dues finestres, una a cada pis. A la de ponent s'obre una nova finestra. Cal destacar que totes les finestres es troben emmarcades en pedra picada, amb la llinda també d'aquest material.
    L'aparell constructiu és de gresos vermells i conglomerats units amb morter de calç.

A partir del segle XVI el municipi experimentà un augment demogràfic important que arribar el màxim exponent entre els segles XVIII i XIX. Durant aquest període el municipi passà de disposar d'11 masos a tenir-ne 101.
    D'aquest edifici no hi ha notícies històriques als fogatges i per aquest motiu és fàcil pensar que fou construïda durant aquest període de creixement demogràfic del terme.
    Al Nomenclàtor de 1860 a la distància que pot coincidir amb el d'aquesta casa es documenta Can Pau Puig, Es troba a 7,3 km de la capital de l'ajuntament i és un edifici de dues plantes.

A.A.D.D. (2002).Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Guilleries-Savassona 2002. Inèdit. Espai Natural de Guilleries-Savassona. Diputació de Barcelona.
    A.A.D.D (1960). Nomenclàtor de la província de Barcelona, 1860. Madrid. Imprenta de José M Ortiz, 1860.
    Fitxa de Patrimoni Arqueològic i Arquitectònic de Vilanova de Sau. Servei d'Arqueologia i Paleontologia de Catalunya. Generalitat de Catalunya.
    ORRA, Joan. Recull de l'Arxiu Episcopal de Vic. Inèdit. Vilanova de Sau. Inèdit.