La Torre de la Vall
Tavertet

Osona
    Nucli urbà de Tavertet
    Pel camí a mà dreta, en direcció nord, que surt poc després del km 12 de la carretera BV-5207, a prop del nucli urbà de Tavertet.
    869 m

2.42091
    452044
    Edifici
    Medieval
    Modern
    Popular
    XIII-XVII
    BCIL
    BCIN. R-I-51-0005735-00000. Decret 08-11-1988. BOE / 05-05-1949.
    Patrimoni arqueològic i paleontològic NNSS 2003, zona de protecció especial.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA: 1818 / CC.AA: 11844.
    Residencial
    001801600DG55A0001OF
    Virgínia Cepero González

Es tracta d’un conjunt format per una gran torre de defensa integrada en un mas, edificat sobre un gran rocam.

La torre és de planta quadrada i consta de sis pisos. La torre original té unes estructures annexes d’època posterior. Està construïda amb carreuons de pedra disposats horitzontalment, lligats amb morter de calç. Les obertures, una sola d’original a cada pis, es troben orientades a migdia. L’última planta és coronada amb merlets.

La masia, annexada a les façanes sud i oest, és de planta irregular (condicionada per la forma del rocam) i consta de planta baixa i dues plantes pis. La coberta és de teula àrab, a dues vessants, i el carener perpendicular a la façana, que es troba orientada a migdia.

Presenta una galeria annexada a la primera planta; i a la façana nord, un balcó.

Les obertures són de pedra picada; en destaca la de la façana principal, amb la llinda datada amb l’any “1667” inscrit.

La façana és de maçoneria de pedra lligada amb morter de calç.

La masia és del segle XVII, i es troba adossada a una antiga torre de defensa dels segles XIII-XIV. Segons la documentació antiga, a la Torre de la Vall hi havia, com a mínim, dues cases, que podrien haver constituït el primer nucli d’habitat de Tavertet. En aquest indret s'han trobat també restes d’una vila romana.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

BORBONET, A.; SANGLAS, J. (1999) Tavertet: el seu terme i els seus noms de lloc. Barcelona: Abadia de Montserrat, p. 71-72.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2010) Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Tavertet).

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2016) Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Tavertet).

GUMÍ i CARDONA, J. (2004) “Tavertet: La Torre de la Vall”. Els Cingles de Collsacabra, núm. 52. Tavertet: Amics dels Cingles de Collsacabra, p. 15-17.

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 344.

SERRA i CLOTA, A. (1995) Prospeccions a la zona del Collsacabra. Mem. núm.: 2263. Àrea de Coneixement i Recerca de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya.