La mina de Can Sabau

Sense ús
    Ref. cad: 08260A01300037
    Goretti Vila i Fàbregas

La mina de Can Sabau captaria les seves aigües a l'alçada de Cal Garcia, antic mas Dalmau, en el terme municipal de Polinyà. Ressegueix el curs del torrent de Polinyà , a uns 80-100m a ponent, passant per zona actualment urbanitzada. Una vegada travessat el terme, l'orientació que tenia de nord-oest sud-est fa un gir marcat cap al sud-oest, seguint el traçat del carrer Violant d'Hongria en línia recta fins a Can Sabau. A Can Sabau encara es conserva la mina, però els pous d'accés estan tapats.

Segons el masover, el Sr Jaume Font, actualment no funciona, però havia funcionat fins fa cosa d'uns quinze anys. Es va perdre amb la urbanització dels polígons pròxims i perquè la propietat se'n va despreocupar. Temps enrera (sense precisar) encara es veia una obertura d'accés a la mina que ell mateix va fer tapar perquè la gent que venia pels rodals, sobretot la quitxalla s'hi ficava dins.

16 d'abril de 1790. Permuta de terres de les parròquies de Santiga i Santa Perpètua de Mogoda, entre el col·legi de Sant Pere Nolasc de l'Orde la Mercè de Barcelona i Don Pedro Abarca de Bolea, comte de Aranda i senyor del castell de Santiga. Còpia autoritzada per Gaietà d'Olzina i Massana, notari de Barcelona. Es permuta una peça de terra aïllada de 4 quarteres de sembradura propietat del castell de Santiga per una d'11 quarteres de bosc propietat de la torre dels Mercedaris que tenen al terme de Santa Perpètua de Mogoda més 1000 lliures a pagar els mercedaris. El motiu és poder fer una mina per regar les terres de can Sabau.

AJUNTAMENT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA (1996). Pla Especial de Protecció del Patrimoni arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda. Text refós novembre de 1996. Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda. Obres públiques i urbanisme.

CANYAMERES, Esteve (2009). Masos, masies i masoveries. Estudi de l'agricultura de Santa Perpètua de Mogoda i Santiga (segles XI-XX). Edita: Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda.