La màquina de batre moneda
Lluçà

Osona
    Sector central del terme municipal
    A 30 metres de la carretera BV-4341, punt quilomètric 9'600

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    XIX-XX
    Alguns veïns del municipi encara recorden la llegenda
    Obert
    Científic
    Jordi Compte i Marta Homs

"Es conta que fa molts anys, era temps de crisi econòmica i de falta de diners i que els amos d'unes masies situades al terme de Lluçà - Puig-oriol, l'Estrada i la Font - un dia es van reunir per parlar de solucionar el problema. Aleshores, després de parlar molt, van decidir que la millor manera de solucionar-lo seria fabricant ells mateixos el que els mancava, que evidentment eren diners. Així ho van acordar i promptament es van posar d'acord que s'havia de fabricar una màquina de batre moneda. Aleshores van buscar el metall adequat per fer l'aliatge necessari per construir aquesta màquina. Un cop construïda la màquina, van nomenar encarregat de la producció de moneda el mosso de Puig-oriol.
    Una vegada en què van tenir una quantitat considerable de moneda fabricada, van decidir enviar el mateix mosso que l'havia fabricat a comprar mules a la fira de Granollers.
    Aquest mosso va començar a comprar totes les mules que se li posaven al davant, sense regatejar ni una mica i sense mirar gaire si eren bones o no ho eren.
    Aquesta poca gràcia que va tenir a l'hora de fer tractes aviat va fer aixecar sospites entre els mercaders. Però ell ja tenia un important ramat de mules i va començar el camí cap al Lluçanès.
    Quan es van adonar els mercaders que les monedes amb què havien cobrat eren falses, van perseguir el mosso de Puig-oriol. El van atrapar pels volts de Moià.
    Aleshores, en saber-ho els amos de Puig-oriol, l'Estrada i la Font van colgar la màquina de fabricar moneda en algun lloc amagat prop d'alguna d'aquestes masies."

Llegenda narrada per Josep M. Puigoriol de la casa Vilacanina de Salselles, i extreta del recull de llegendes i rondalles "El Lluçanès màgic".

AADD (1998). El Lluçanès màgic. Recull de llegendes i rondalles del Lluçanès. Edicions Cossetània i Ajuntament de Sant Boi de Lluçanès.