Jaciment paleontològic de lumaquel·les de Sant Sadurní d’Anoia
Sant Sadurní d'Anoia

    Alt Penedès
    Km 1,9 de la ctra. BV-2247. can Catassús.
    157

    Coordenades:

    41.44122
    1.800313
    399779
    4588433
    Número de fitxa
    08240 - 98
    Patrimoni natural
    Tipologia
    Jaciment paleontològic
    Cenozoic
    Neògen
    Any
    15 milions d'anys
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM). Annex IB. Catàleg de béns d’interès cultural. Fitxa STSA 702PA.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 20012
    Accés
    Fàcil
    Científic/Cultural
    Titularitat
    Privada
    08240A004000100000BI
    Autoria de la fitxa
    Josep Anton Pérez Arriaga (TRÍADE Serveis Culturals)

    Aflorament de lumaquel·les, roques sedimentàries formades parcialment  per les parts dures (conquilles) d’organismes invertebrats (lamel·libranquis –escopinyes, rossellones, cloïsses per exemple-, gasteròpodes – com els cargols de mar-, o braquiòpodes). L’altre part de la roca és inorgànica, el ciment calcari que aglutina les restes descrites.

    La importància del jaciment paleontològic és que aquests estrats preserven una litologia i un contingut de fòssils destacat, que permet observar la relació entre geologia i paleontologia. D’altra banda testimonia un medi ambient marí (paleoambient), el que havia existit fa 15 milions d’anys en la conca miocènica del Penedès.

    FERRAN, Antoni (dir. i coord.) (2005). El Pla Director Supramunicipal de Sostenibilitat de la Mancomunitat de Municipis de l’Alt Penedès. Consell Assessor del Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya, Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya i l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona.

    SOLANS, Joan Antoni (2010) POUM. Annexes a les normes. Annex IB. Catàleg de béns d’interès cultural.