Instal·lació artística del Parc de Ponent
Granollers

Vallès Oriental
    Passeig Rafael Casanova, s/n.
    Zona de Ponent

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Jordi Benito (artista)
    Lúdic/Cultural
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Instal·lació artística permanent realitzada l’any 2018 al Parc de Ponent, en ple centre de Granollers, pel granollerí Jordi Benito. El parc és un espai urbà, dissenyat pels arquitectes Josep Martorell, Oriol Bohigas i David Mackay, que ja s’havia inaugurat feia uns anys quan Jordi Benito es va proposar dotar-lo d’un nou contingut simbòlic i polític a través de la instal·lació de diversos elements que establissin un diàleg amb l’espai i que convidessin a caminar, a llegir i a actuar en interacció amb l’art.

Segons els seus autors, el Parc de Ponent és un espai de disseny racionalista mediterrani amb ressonàncies noucentistes. Consta d’un gran estany envoltat de línies de passeig enjardinades. El projecte de Benito va consistir en la instal·lació de quatre elements en diferents punts del parc: Una estructura en forma d'infinit sobre una antiga torre elèctrica, que representa l'energia; nou blocs de granit gravats amb partitures del músic i amic de Benito Carlos Santos col·locades dins el llac, que simbolitzen la música; la fórmula matemàtica d'Euler (considerada la més bella del món) reproduïda amb ferro i encastada sobre el mur central de l’estanc, que representa la ciència, i finalment un cercle de pedres dins el llac, inspirat al llac alemany de Wannsee i que suggereix també l’anell del Nibelung, símbol de la memòria i la història.

Segons Vicenç Altaió, comissari del projecte, a través d’aquests quatre elements Jordi Benito vol posar de relleu “l'energia com a força transformadora; la música com a llenguatge universal; la història com a lloc i memòria dels esdeveniments i la ciència com la capacitat d'interpel·lar i donar resposta." La instal·lació s’inscriu dins el concepte que va conrear Benito d’art total, que vol fusionar-se amb la música, la història i la ciència.

L’any 2024 per motius de sequera l’estanc del parc va romandre una bona temporada sense aigua.

El projecte del Parc de Ponent fou concebut el 1986 pels arquitectes Josep Martorell, Oriol Bohigas i David Mackay; s’inaugurà el 1989. Catorze anys després, el 2003, l’artista granollerí Jordi Benito va realitzar al Museu de Granollers l’exposició Antwort. Aleshores va presentar les idees que, tres anys més tard, recolliria i sistematitzaria en el projecte del parc de Ponent que va lliurar a l’Ajuntament el 2006. Aquest projecte es va fer realitat i es va inaugurar l’any 2018.

La realització va comptar amb la col·laboració de Vicenç Altaió, que va comissariar el projecte, i amb la participació activa de Jordi Barbany. Es va complementar amb un catàleg, el tercer editat pel Museu de Granollers referent a Benito (Altaió, 2018).

La instal·lació del Parc de Ponent recull elements que ja havien format part de la trajectòria artística prèvia de Jordi Benito i que es van significar i materialitzar en aquest parc. Entre d’altres, les partitures originals, que corresponen a l’obra de Carles Santos “Pasodoble Berlinés” (1990); els blocs de granit gravats amb partitures, que corresponen l’exposició del 1994 “De Vinaròs a Berlín”, a la Galeria Carles Taché; el cercle i la fórmula, presents en l’exposició Antwort al Museu de Granollers el 2003; la restauració dels blocs de granit i la preparació del projecte, realitzada el 2017 amb la participació d’alumnes de l’Institut Celestí Bellera de Granollers i del Taller Ginebró de Llinars del Vallès.

Jordi Benito (Granollers 1951- Barcelona 2008) fou un artista reconegut internacionalment que va conrear un art d’acció que s’emmarca dins l’art conceptual. El Parc de Ponent és la culminació d’un projecte que fou concebut en diversos moments i que és fruit de la relació estreta que l’artista va tenir amb la seva ciutat.

ALTAIÓ, Vicenç (2018). Jordi Benito. Instal·lació permanent Parc de Ponent, Granollers. 2006-2018. Museu de Granollers; Ajuntament de Granollers.