Hotel Vila de Caldes - Antic Balneari Solà

XVII-XX
    Any
    BCIL (PGOU,1992)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí(IPA 34593)
    Productiu
    Hotel BB, S.A. Plaça de la Font del Lleó, 1
    Laura Bosch Martínez

Edifici de planta rectangular que consta de planta baixa, dos pisos i terrat. La coberta és plana i transitable, amb una balustrada que fa de barana i una pèrgola de lona de grans dimensions. L'edifici actual està format per una zona de banys, espais de servei i de comunicació, dues plantes de dormitoris, sales de reunions, salons, menjador, i un gran jardí per passejar. La façana principal que es va conservar originàriament per ser restaurada.
    La façana és totalment simètrica respecte a un eix central. A la planta baixa, on es troben salons de recepció i altres serveis, les obertures són bàsicament vidrades, amb una estructura metàl·lica vidrada, annexa, que el balneari utilitza com a saló exterior, aprofitant la bellesa del jardí.
    Les obertures del primer i segon pis són d'iguals característiques, amb proporcions verticals. Totes les obertures tenen forma rectangular amb balconades, respectant la verticalitat i horitzontalitat de l'edifici, de forma homogènia i alternant dues finestres amb balcó i reixat en forja sense voladís amb un balcó amb voladís. La façana presenta dues columnes arrebossades que donen relleu i trenquen l'horitzontalitat de l'edifici. Les finestres de tota la façana han estat fetes de la mateixa manera. L'edifici està rematat per una cornisa motllurada, amb mènsules decoratives i una balustrada clàssica que fa de barana. L'acabat de la façana és un arrebossat i pintat. El mateix arrebossat de la façana és utilitzat per donar un efecte òptic amb els contorns de les finestres donant sensació de relleu; el mateix sistema ha estat utilitzat per crear falses columnes disposades per sota de la balustrada i fins al voladís de les balconeres del primer pis.
    A la planta baixa de l'edifici, s'ha adossat un espai exterior amb sostre metàl·lic i vidre. Destaca la finestra del balneari que dóna al carrer de Sant Pere, formada per llinda, brancals i ampit de pedra, i la cantonera de pedra de l'edifici.

L'edifici fou enderrocat el 1990 i tornat a inaugurar seguint la línia arquitectònica de l'antiga construcció,l'any 1993.

El balneari fou fundat l'any 1680. Un dels propietaris, el Sr. Solà, posseïa escriptures de pergamí escrites en llatí que dataven del segle XIII. La família Solà era originària de Sant Llorenç de Savall i vingueren a Caldes on compraren els drets de l'aigua termal l'any 1680. Des de llavors hi ha haver cinc generacions que varen seguir la tradició familiar.
    Sembla ser que aquest balneari tenia fama per haver allotjat una gran quantitat d'artistes, principalment pintors de l'escola catalana que solien fer tertúlies artístiques en aquest establiment.
    El balneari no era gaire gran i això li permetia conservar un caire familiar, a mena de casa d'estiueig. Sempre fou propietat de la mateixa família, fins que fou comprat per la societat anònima Balneari Broquetas als anys 1990. El balneari fou enderrocat en la reconstruint la façana principal que dóna al jardí i entrada principal de l'edifici.
    El 6 de juliol de l'any 1993 fou inaugurat com Hotel Vila de Caldes per Lluís Alegre i Selga, Conseller de Turisme, Consum i Comerç de la Generalitat de Catalunya.

AJUNTAMENT DE CALDES DE MONTBUI (1992). Plà Especial de Protecció del Centre Històric. Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de Caldes de Montbui. Ajuntament de Caldes de Montbui.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. (2008). Inventari del Patrimoni Cultural i Immoble de Catalunya. Caldes de Montbui (Vallès Oriental). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Direcció General del Patrimoni Cultural. Servei d'Arqueologia i Paleontologia. Barcelona, maig de 2008.
    MOREU-REY,E. (1962). La rodalia de Caldes de Montbui. Repertori històricde noms de lloc i de persona. Editorial Teide. Barelona.
    TRICUERA MESTRE, Laura (2006). L'Abans. El Vallès Oriental. Caldes de Montbui. Recull Gràfic 1870-1965. Ed. Efadós, S.L.