Habitatge al carrer del Fossar, 11
Rupit i Pruit

Osona
    Carrer del Fossar, 11
    Al bell mig del nucli urbà de Rupit
    850 m.s.n.m

Edifici
    Modern
    XVII-XVIII
    BCIL
    Catàleg de béns a protegir de Rupit i Pruit
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 23424
    Residencial
    Ref. Cad.: 5828419DG5552N
    Adriana Geladó Prat

Edifici entre mitgeres de planta més o menys rectangular, assentat damunt la roca natural de la zona. Presenta una coberta de teula àrab de dos vessants, amb el carener paral·lel a la façana principal i un ràfec de bigues de fusta sostingut amb mènsules també de fusta. Està distribuït en planta baixa i dos pisos, amb la façana principal orientada a migdia. La planta baixa presenta un portal d’accés d’arc de mig punt adovellat, amb els brancals bastits amb carreus de pedra. Al seu costat hi ha una finestra d’arc rebaixat, amb el mateix tipus d’emmarcament que el portal. El primer pis compta amb una finestra balconera d’arc deprimit còncau, emmarcada amb carreus de pedra i amb barana de fusta. Al seu costat hi ha una finestra simple amb els brancals bastits amb carreus de pedra, la llinda plana monolítica i l’ampit motllurat. Tant la llinda com l’ampit estan decorats amb dentils (en el cas de la llinda, aquesta decoració està ubicada a la part inferior d’un guardapols força degradat). A la segona planta s’obren dues finestres simples de menors dimensions, emmarcades amb carreus de pedra i amb els ampits motllurats.

La construcció està bastida en pedra de diverses mides disposada en filades força regulars i coberta amb un revestiment arrebossat i emblanquinat.

Altres noms relacionats amb l'edifici: can Vázquez (Vazques), can Marxant.

Les obertures de la planta baixa i del primer pis de l’edifici estan reproduïdes en el número 80 del carrer de Mercaders del Poble Espanyol de Montjuïc, construït en motiu de l’Exposició Internacional de Barcelona l’any 1929.

BANÚS I BLANCH, Miquel (1986). Rupit, pàgines de la seva història. Barcelona: Montblanc-Martín, p. 27.

BANÚS, Miquel (2009). “Rupit al Poble Espanyol de Montjuïc”. Els Cingles de Collsacabra, any XXX, núm. 62, p. 25-26.

CROSAS, Carles; SOLÀ, Joan; DOMINGO, Gemma (2014). Catàleg de béns a protegir. Text refós. Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Rupit i Pruit. Consultat 12 novembre 2020, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. identicació U18.