Goigs de la Santa Creu del mas Rodoreda
Santa Maria d'Oló

Moianès
    Capella de la Santa Creu del mas Rodoreda, al sector central del terme municipal
    Ctra. local a St. Joan d'Oló 1,5 km i camí direcció N-E (camí de l'Estany) uns 2 km i trencall dreta

Patrimoni immaterial
    Música i dansa
    XX
    Mestre Torrents (música); Joaquim Mascaró (lletra)
    Goigs que ja no es canten
    Obert
    Religiós
    Jordi Piñero Subirana

Goigs que van ser escrits i musicats expressament per a la capella de la Santa Creu del mas Rodoreda, construïda l'any 1951. La música és del mestre Torrents. La lletra i els dibuixos són de l'arquitecte Mascaró, inspirats per Joan Verdaguer. Joan Verdaguer era olonenc, nascut a la casa de cal Pregones i persona molt devota. Pel que fa a Mascaró, possiblement es refereix a l'arquitecte de mitjans de segle XX Joaquim Mascaró. Ja fa temps que aquests goigs no es canten. La lletra fa referència principalment a les facultats de protecció atribuïdes a la creu: "Des de aquí La Rodoreda / guardeu-nos de llamps i trons / conreus, remats, casa i cleda / i feu-nos a tots més bons".

L'exemplar consultat és una edició sense datar però amb esment de les autories.
    Informació facilitada per Josep Canamasas Güell i Josep Llobet.

Entorn de 1940 va comprar la masia de Rodoreda Ramon Cunill Bastos, un advocat de Barcelona que també tenia un hotel a Premià de Mar. El seu sogre era l'arquitecte i historiador Josep Puig i Cadafach. Va ser en aquest moment que es va contractar un paleta i picapedrer, Cándido Bargallo, que va treballar durant força anys en les obres a diversos llocs de la masia. També va construir la capella, dedicada a la Santa Creu, que es va consagrar l'any 1951, quan les dues filles del masover hi van fer la primera comunió. Així mateix es va construir una creu de terme de pedra picada situada al camí d'entrada del mas. Sembla que Ramon Cunill era devot d'aquesta advocació, i llavors encara es feia la benedicció del terme per la festivitat de la Santa Creu, el 3 de maig, quan es venia en processó per beneir la creu. La capella va quedar fora de culte entorn de 1970.