Goigs a llaor de la Mare de Déu de la Font Santa

Obert
    Religiós
    Oriol Vilanova

Himne religiós en lloança de la Mare de Déu de la Font Santa, venerada al seu santuari, al castell de Subirats, especialment durant l'aplec de la Font Santa i del Pa i l'Empenta, el diumenge després de Pasqua.
    La lletra dels goigs és la següent: "Vostra gràcia i glòria és tanta,/ que acudim a Vós postrats:/ (tornada) Oh Verge de la Fontsanta, regneu sempre a Subirats!"
    "Vostra Imatge fou trovada/en rústec amagatall/com blau lliri de la vall/vora una Font amagada;/d'allí fóreu trasplantada/al bell cim d'aquests serrats./Oh Verge..."
    "Des de l'alt balcó del Noia/escampeu arreu essències/de virtuts i de creències/florint com perpètua toia:/sou dels cors preuada joia/que conforta als desterrats./Oh Verge..."
    Fóreu molt temps venerada/reclosa en la sagristia;/més, vingué per sort un dia/que us donaren nova estada/on fósiu més obsequiada/dels devots agracïats./Oh Verge..."
    "Us tributen homentage/en l'Església parroquial/(abans Castell senyorial)/molts devots en romiatge:/-des del Cambril, vostre hostatge/se'n van sempre aconsolats./Oh Verge..."
    "Vuit centúries vostra imatge/en aquestes encontrades/de bosc i vinys enjoiades/al vianant fou bon guiatge/senyalant-li el blau paratge/d'eternes felicitats./Oh Verge..."
    "Als vostres fills arrencada/per la sacrílega turba/amb la malícia més furba/vostra imatge fou cremada/restant sols la mà besada/dels qui féreu benhaurats./Oh Verge..."
    "Per reparar vostre honor,/ nova imatge ens és vinguda/com pluja del Cel caiguda/per alegrar nostre cor/puix no consent vostre amor/deixar-nos abandonats./ Oh Verge..."
    "D'aigua viva el Manantial/en vostra falda hi féu niu,/i en vostre auxili veniu/regant amb do celestial/de gràcia i vida eternal/nostres cors assedegats./Oh Verge..."
    "Nostres camps i nostra serra/també reben vostra gràcia/obtenint amb eficàcia/frescors nostra eixuta terra/si al dimoni fent la guerra/acudim a Vós confiats./Oh Verge..."
    "Doneu salut a aquest poble/que us proclama per Regina:/Celestial Mare divina!/feu que us serveixi amb cor noble,/lleveu tot el que el fa innoble, deslliureu-lo dels pecats./Oh Verge..."
    "Puix vostre amor ens encanta,/us clamem entussiasmats:/Oh Verge de la Fontsanta,/regneu sempre a Subirats!"

Existeix una transcripció del texts dels goigs i la melodia al Santuari de la Mare de Déu de la Fontsanta, al castell de Subirats.

Els goigs foren escrits per Mn. Francesc Barjau l'any 1940.

LLORAC I SANTÍS, Salvador (1988): "Subirats. Visió general d'un municipi de l'Alt Penedès". Ed. Ajuntament de Subirats, p. 285.
    SADURNÍ I VALLÈS, Pere (1982): "Retalls del folklore penedesenc". Edita: Museu de Vilafranca. Vilafranca del Penedès, p. 79.