Goigs a la Mare de Déu de Mont-rodon

Patrimoni documental
    Fons documental
    XIX-XX
    Tot i que ja no es canta, està editat.
    Obert
    Sense ús
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

Els goigs en honor a la Mare de Déu de Mont-rodon es cantaven el dia de la Nativitat de Maria, el 8 de setembre, durant l'aplec que es celebrava a Mont-rodon fins a finals del segle XIX. Se'n conserven diverses versions impreses, la més antiga de l'estamper I. Valls de Vic de la primera meitat del segle XIX. Comença així:

"Puix que fóreu preservada
    del pecat sola en lo mon;
    Siau la nostra Advocada,
    ó Verge de Montrodon.

Lo primer goig que sentíreu
    fou la veu de Sant Gabriel,
    la divina veu que oíreu
    del Embaixador del Cel:
    quedáreu Verge y prenyada
    del Senyor de tot lo mon (…)".

La Mare de Déu de Mont-rodon és una talla del segle XIV de l'ermita del casal de la parròquia de Taradell. El Bisbat de Vic va prohibir la celebració del seu aplec l'any 1865 perquè s'havia convertit en una festa més lúdica que religiosa. De la versió més antiga dels goigs se'n conserven còpies a l'Arxiu Episcopal de Vic.

GIMENO, A. (2017). Els goigs de Taradell que els fidels canten en el seu terme municipal i en els aplecs que assisteixen. Taradell: Ajuntament de Taradell.