Geozona Sant Miquel del Fai i encavalcaments de la Vall del Tenes
Sant Feliu de Codines

Vallès Oriental
    Sector nord est del terme municipal

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    BPU
    Pla especial de protecció del medi natural i del paisatge dels Cingles de Bertí (DOGC núm. 3665 de 27 de juny de 2002)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Inventari d'espais d'interès geològic a Catalunya (350)
    Difícil
    Diversos propietaris
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

Entorn forestal ubicat a l’extrem est del municipi que s’inclou a la geozona 350 Sant Miquel del Fai i Encavalcaments de la vall del Tenes. Zona pròxima al límit amb Bigues i Riells del Fai. La geozona se situa a la vall de la riera de Tenes, i ocupa els municipis de Sant Quirze de Safaja, Sant Feliu de Codines i Bigues i Riells del Fai. S’estén al llarg de la riera, des del monestir de Sant Miquel del Fai fins a l’interior del poble de Bigues.

La geozona Sant Miquel del Fai i encavalcament de la vall del Tenes de l'Inventari d'Espais d'Interès Geològic de Catalunya és un espai representatiu del límit entre la Serralada Prelitoral i la Conca de l'Ebre, d'elevat valor geològic en les vessants de la tectònica, de la sedimentologia i de la geomorfologia.

Sant Miquel del Fai presenta un paratge singular i emblemàtic de la geografia catalana. El rocam i les cascades del Tenes i el seu afluent el Rossinyol han condicionat una espectacular orografia i una peculiar ocupació vegetal i humana al llarg dels segles. Hi destaquen les formes geomorfològiques associades als cingles amb la formació de salts d'aigua, balmes i gorgs. Les formacions geològiques més rellevants del Fai són els afloraments de roques sedimentàries paleògenes, així com els travertins o tosques de formació recent.

A les immediacions de la geozona en el terme municipal de Sant Feliu de Codines, hi destaca el Roc d'en Meler, una gran roca de conglomerat vermell de 363m d'altitud, coneguda més com l'Elefant. Al seu entorn s’hi pot accedir des de la urbanització del Racó del Bosc. Una altra formació curiosa de la zona a Sant Feliu és el Cagarro del Diable.

Des del Mirador del Parc Usart de la població hi ha bones vistes cap a l’Elefant i el Cagarro del Diable.

- Dept. de Medi Ambient (2001). Inventari d'Espais d'Interès Geològic de Catalunya. Generalitat de Catalunya.