Gegants, gegantó i capgrossos de Sant Pere
Sant Pere de Vilamajor

Vallès Oriental
    El Sindicat. Avinguda Sant Nonet, 24, 08458, Sant Pere de Vilamajor.
    291 m

Patrimoni moble
    Col·lecció
    XX
    Física
    Restringit
    Lúdic
    Colla de Geganters i Grallers La Força de Sant Pere de Vilamajor. Ajuntament Sant Pere de Vilamajor
    Virgínia Cepero González

Es tracta dels gegants Alfons i Loreto, el gegantó Quico del Montseny i els capgrossos Joan i Pere.
    El gegant Alfons representa el comte-rei Alfons I de Catalunya i II d'Aragó, dit el Cast o el Trobador. Fou construït l'any 1989 per Josep Rosàs, pesa 41 kg i fa 3,4 m d'alçada. És fet amb cavallet de ferro i cos de fibra de vidre. Duu un vestit de vellut grana, capa de vellut negre amb detalls brodats, i com a accessoris, una corona, la clau de Sant Pere, un cinturó i una espasa.
    La geganta Loreto representa a la dida de l'infant Alfons I, filla de la masia de can Clavell de Vilamajor. Fou construïda l'any 1989 per Josep Rosàs, pesa 34 kg i fa 3,3 m d'alçada. És feta amb cavallet de ferro i cos de fibra de vidre. Duu una jaqueta curta de vellut negre amb ribets i faldilla verda amb farbalans, i com a accessoris un barret cofat de roba blanc trencat propi de les dames medievals, ram de flors i mocador brodat.
    El gegantó Quico representa a un popular rodamón del Montseny, en Francesc Ribas Planas. Hi ha dues còpies, un gegantó i un nan. Fou construït l'any 1991 per David Ventura i Neus Hosta, pesa 21 kg i fa 2,25 m d'alçada. És fet amb cavallet de fusta i cos de fibra de vidre. Duu una faldilla de pana marró, un bastó de fusta, i un cigar de cartró.
    Els capgrossos Pere i Joan foren construïts l'any 1991 per David Ventura i Neus Hosta. Són de cartró pedra. En Pere representa el rei Pere III el Cerimoniós i en Joan el rei Joan I el Caçador.

El mes de gener de l'any 1987 es va constituir un grup anomenat La Força per a organitzar actes culturals al municipi. A partir d'aquesta entitat es va decidir fer uns gegants pel poble. El seu constructor va ser el senyor Josep Rosàs, veí de Sant Antoni de Vilamajor, amb la col·laboració del jovent del municipi.
    El vestuari va ser realitzat per un grup de dones del poble i uns anys més tard, reformat per la modista Teresa Bassa. Durant dos anys es va estar treballant en la seva construcció. I el dia 17 de juny, durant els actes de la Festa Major de 1989, els gegants de Sant Pere, l'Alfons I el Cast, i la Loreto, la seva dida, van ser batejats des del balcó de l'ajuntament. Així és com va néixer la Colla de Geganters i Grallers La Força de Sant Pere de Vilamajor, que és la propietària d'aquests singulars personatges de Vilamajor.
    L'any 1991 es van batejar els capgrossos: en Pere, en Jaume i en Quico. Més tard, l'any 2004 es va dur a terme una restauració dels gegants per part de Ramon Aumedes (taller Sarandaca).

COLLA GEGANTERA LA FORÇA DE VILAMAJOR: http://webs.gegants.cat/vilamajor/
    LAGLERA, A. [et al.] (1998). Gegants del Vallès Oriental. Granollers: Consell Comarcal del Vallès Oriental, p. 213-217.
    SAGRERA BASSA, T. (2009). Vols que t'expliqui...Vilamajor? Sant Pere de Vilamajor: Centre d'Estudis de Sant Pere de Vilamajor, p. 38-39.