FORN DE CALÇ DE VILAJOANA
Avià

Berguedà
    Casa Vilajoana. Graugés. 08610 AVIÀ
    A un marge entre la casa Vilajoana i la riera d'Avià.

Element arquitectònic
    Popular
    Dolent
    Sense ús
    Ref. cad.: 007A00051
    María del Agua Cortés Elía

En un marge a prop de las casa Vilajoana queden les restes d'un antic forn de calç que és l'únic que hem identificat a la zona. Tan sols resten petites parts del mur de pedra que tancava el forn. El forn va ser identificat pel propietari actual de Vilajoana.

La calç era utilitzada freqüentment a les cases de pagès per fer argamassa i per pintar parets principalment, per això era un element important en la construcció. Tot i que només s'ha identificat aquest al municipi, és probable que hi haguessin més que hauran desaparegut degut a l'abandonament. Els forns de calç estaven formats un forat més o menys cilíndric excavat al terra amb una profunditat d'uns dos o tres metres i tancats amb una filada de pedra; es tapava per dalt amb pedres. S'omplia el forn amb branques a la base i capes de carbó vegetal i la pedra calcària tallada i es deixava cremar fins que s'apagava. Generalment es construïen a llocs on es trobava pedra calcària i a prop de les rieres, com és el cas del de Vilajoana.

QUADRES, A. (1950). Assaig de localització de la indústria dels forns de calç a les nostres serralades. A I Assemblea Intercomarcal del Penedès i Conca d'Odena, Martorell. Pàg. 182-187.
    RIU, M. (1987). L'antiga indústria del guix a la Vall de Lord. "Cardener", nº 4. Cardona. Pàg. 35-59. BORRÀS