Fons de Vallcebre a l'Arxiu de Carbones de Berga
Vallcebre

Berguedà
    Museu de les Mines de Cercs, Plaça Sant Romà s/n, Colònia Sant Corneli, 08698 Cercs
    C-16 direcció a Puigcerdà i passada la Tèrmica, trencall a mà esquerra direcció Sant Corneli-Fígols.

42.20325
    Patrimoni documental
    Fons documental
    XX
    Hi ha documents perduts i altres d'estripats.
    Restringit
    Sense ús
    Ajuntament de Cercs
    Anna Junyent Traserra

El fons de Vallcebre consta de diversos plànols de mines (tant d'interior com d'exterior), aproximadament uns 100, amb el seu índex; i a més s'hi poden trobar alguns projectes d'explotacions, fonamentalment, explotacions a cel obert. Tot i així, és una documentació escassa i força malmesa (a les Oficines de CBSA aquests documents, degut als robos, estaven escampats pel terra).

L'arxiu encara s'està creant, per tant, la informació que aquí hi ha és orientativa i es pot ampliar un cop s'hagin acabat les tasques d'ordenació i catalogació de la documentació rebuda.

L'empresa Carbones de Berga SA fou l'empresa minera més important de la comarca. Fundada l'any 1911, per l'enginyer José Enrique de Olano i Loizaga (Comte de figols), aviat començà a expandir-se per la comarca fins que arribà a explotar mines a Guardiola de Berguedà, Saldes i Vallcebre. A Vallcebre, Carbones de Berga SA, solament o juntament amb Serchs SA, explotaren la mina Transversal Maria Teresa 81953-1983); Mina Principal de Tumí (1944-1968); Mina de Tumí, Segon nivell 114 (1944-1946); Mina de Tumí, tercer nivell 116 (1950-1968); així com les explotacions a cel obert. A mitjans dels 80 tancaren les explotacions a cel obert i CBSA tancà les seves portes el desembre de 1991. Després del tancament, CBSA, en acord amb l'Ajuntament de Cercs, decidí donar-li la documentació i aquest, el deposità a les dependències superiors del Museu de les Mines, on s'ubicarà el futur arxiu. Per tant, la documentació del fons de Vallcebre al Museu de les Mines de Cercs farà referència a aquests anys i explotacions.