Fons de l'arxiu comarcal de l'Anoia
Sant Martí Sesgueioles

Anoia
    Pl. del Rei 15, 08700 Igualada

41.70202795421
    Patrimoni documental
    Fons documental
    Modern
    XVIII-XX
    Legal i física
    LLEI 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i gestió de documents.
    Científic/Cultural
    Ajuntament d’Igualada i Generalitat de Catalunya.
    Josep Anton Pérez Arriaga (TRÍADE Serveis Culturals)

L’arxiu conserva els següents documents relacionats amb el municipi:

FONS ACAN10-172 / Cambra Agrària Local de Sant Martí de Sesgueioles. Aquest fons conté bàsicament documentació de gestió de la mutualitat i de relació amb la Seguretat Social. També inclou estatuts, pressupostos i correspondència. La cronologia de la documentació comprèn el període  (1950-1992)

FONS ACAN10-341 / Família Miserachs de Sant Sadurní d'Anoia i Igualada. Conté vuit documents familiars, dels anys 1750 al 1899. La família Miserachs de Sant Martí Sesgueioles-Igualada es dedicava a la fabricació de teixits, eren retorcedors de llana que es van instal·lar a Igualada.

FONS ACAN12-37 / Fons Municipal de Sant Martí de Sesgueioles. Conté la documentació general de l’Ajuntament entre els anys 1840 i 1986 i resta pendent d’organització segons els criteris de l’Arxiu Comarcal de l’Anoia.

A més, cal citar la següents documentació també custodiada per l’arxiu procedent de diferents fons originals: proposta de modificació del terme municipal pels límits entre Sant Martí de Sesgueioles i Pujalt (Ajuntament de Pujalt 1989); del fons del districte notarial d'Igualada hi ha 11 documents que van de 1747 a 1806; parròquia de Sant Martí de Sesgueioles (Parròquia de Santa Maria d'Igualada 1564); acta de l´agrupació dels ajuntaments de Calaf i Sant Martí de Sesgueioles (Fons Municipal de Calaf 1949); vacunacions (Ajuntament de Sant Martí de Sesgueioles) (Fons Municipal de Els Prats de Rei 1915); llibre de mostafa de Sant Martí de Sesgueioles (Fons Municipal de Sant Martí de Sesgueioles 1720).

En relació al fons de la cambra a Agrària Local de Sant Martí de Sesgueioles: les cambres agràries locals van ser creades per Reial Decret 1336/1977, de 2 de juny, com a òrgans de consulta i col·laboració amb l'Administració sobre temes d'interès general agrari en l'àmbit territorial municipal. Les noves cambres agràries van substituir i van continuar la tasca dels seus precedents immediats, les Hermandades Sindicales de Labradores y Ganaderos, que l'any 1933 havien aglutinat el corporativisme agrari d'etapes anteriors en una única organització vinculada al sindicat franquista. L'any 1993, amb el Reial Decret 48/1993, de 15 de gener, la Generalitat de Catalunya suprimia les cambres locals i mantenia només les quatre cambres provincials, que passaven a dependre del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca de la Generalitat de Catalunya. L’oficina comarcal d’aquest Departament va conservar la documentació fins l’any 1995, quan va ser traspassada a l'Arxiu Comarcal de l'Anoia.

Els fons de la família Miserachs es trobava entre la documentació custodiada per Centre d'Estudis Comarcals d'Igualada, el qual passà a l'Arxiu Comarcal de l'Anoia l’any 2001.