Fons Capella de Música de Cal Pons

Científic
    Biblioteca Guillem de Berguedà, Puig-reig
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

El fons està formant per les partitures de la Capella de Música de la Colònia Pons, una bona part de lesquals són impreses però també en destacan de manuscrites, obres dels diferents directors, i exercicis de còpia per repartir entre els diferents cantaires.

L'any 1903 es va fundar el cor de la Colònia Pons amb el nom de "Societat Coral Castàlia" que més endavant va canviar el seu nom pel de "Cor d'Obrers Cantaires". El president de la primera junta va ser Joan Casals, i el primer director Llorenç Pintó. L'estándar fou un regal de Lluís Pons i Enrich, l'amo de la colònia, el 1905. El 1923 van participar en el gran aplec de Cors d'en Clavé a París i en 1927 en un aplec a Madrid. En el seu repertori hi figuraven les millors peces de l'època. El 1931 va passar a Capella de música que mantingué viu els cants de les Caramelles. En foren directors Mn. Climent Vilarassa, Manuel Borràs i Ramon Benet, que va viure el canvi de litúrgia el 1959 i començà a introduir els cants en català a partir del mestratge de Montserrat, assolint una gran categoria. En el seu repertori hi havien obres de Bach.

R,SERRA I R.VILADES(1987). La colònia Pons de Puig-reig (1875-1987), Berga, Àmbit de Recerques del Berguedà.
    CLOTET, D. I SERRA, R. (2005)"Música i cant", a Histories del riu. El llegat de les colònies, Regio7, p. 75-76
    TEIXIDOR, E. I SERRA,R.(2010). Vida de colònia. Les colònies tèxtils a Catalunya, Angle Ed.