Fons arqueològic de Matadepera dipositat en el Museu d’Història de Sabadell
Matadepera

Vallès Occidental
    Carrer de Sant Antoni, 13 (08201 – Sabadell)

Patrimoni moble
    Col·lecció
    Prehistòric
    Neolític
    Any
    5500 - 3500 aC
    Legal i física
    DECRET 120/2015, de 23 de juny, de modificació del Decret 78/2002, de 5 de març, del Reglament de protecció del patrimoni arqueològic i paleontològic, i del Decret 328/2011, de 26 d'abril, de creació del
    Consell Nacional d'Arqueologia i Paleontologia, i de la Comissió de Recerca d'Arqueologia i Paleontologia.
    Restringit
    Cultural
    Museu d’Història de Sabadell Carrer de Sant Antoni, 13 (08201 – Sabadell)
    Jordi Montlló Bolart

En el fons del Museu d’Història de Sabadell hi ha dos collarets de petxines, procedents de la Cova de les Ànimes de Matadepera. Es tracta de la troballa més determinant d’aquest jaciment datat en el neolític antic. En total 4.106 denes repartides de la següent manera: 3.400 contes discoïdals de cardium de 9.5 a 6.5 mm, amb perforació practicada per rotació; 25 rodelles de cardium de contorn el·lipsoïdal, amb perforació bitroncocònica, amb una longitud mitja que va dels 14 al 21 mm per una amplada de 8 a 10 mm; 3 contes en forma de pondus, prisma de base rectangular; 19 contes del tipus Ànimes, de tres perforacions, inèdit fins el moment de la troballa, presenta forma de prisma de base quadrada amb l'altre extrem arrodonit i més ample, les perforacions en les dues cares i una altra en la base quadrada; 4 contes del tipus Ànimes de cinc perforacions, variant del tipus anterior les perforacions laterals.

Informació facilitada per Roser Enrich, conservadora del Museu d’Història de Sabadell.

Aquestes peces van ingressar a la dècada de 1970.

D’aquest jaciment hi ha més material al Museu d’Arqueologia de Catalunya, a Barcelona.

Actualment, el jaciment de la Cova de les Ànimes, està en curs d’excavacions arqueològiques programades.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

GENERALITAT DE CATALUNYA, Inventari del patrimoni arqueològic de Catalunya; dins https://sig.gencat.cat/portalsigcultura.html