Fita del camí ral de Vic a Girona Calldetenes

Osona
Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
A tocar del camí que du del mas la Frontera a l'Aymerich, al seu encreuament amb l'antic camí ral

Element arquitectònic
XIX
Dolent
Es troba molt deteriorat, tot i que l'aïllament on es troba, sense vegetació al voltant ni elements que el tapin, el fa fàcilment reconeixible. Caldria una actuació urgent de reconstitució.
Sense ús
Ajuntament de Calldetenes. Pl. Onze de Setembre s/n (08506 Calldetenes)
Raquel Valdenebro Manrique

Pedró elaborat en pedra sorrenca de Folgueroles, d'estructura rectangular, molt erosionat. Es troba enclavat al terra, al pendent d'un turonet per on antigament avançava el camí ral que anava des de Vic a Girona, per Sant Hilari Sacalm, i que travessava el terme de Calldetenes pel Serrat d'en Carles, en direcció a la Caseta d'en Grau i a la Quintana. Es tracta d'un pedró de 32 cm d'alçada x 24 cm d'amplada x 18 cm de fons, amb mides molt irregulars degut a l'erosió soferta, especialment per les cantonades, que fa que els vèrtex tinguin unes formes molt arrodonides. No duu cap inscripció ni data gravada.

El camí ral havia de ser una de les rutes més transitades del terme des de l'Edat Mitjana. Els orígens dels camins rals es remunten a l'Edat Mitjana, configurats com a rutes principals que comunicaven ciutats importants, en aquest cas Vic i Girona. Segons els testimonis orals aconseguits, els habitants de Calldetenes no utilitzaven en excés aquesta via, preferint utilitzar el camí que passava a tocar de Sant Martí de Riudeperes. Segons aquests testimonis, era un camí utilitzat més per viatgers foranis. Va ser utilitzat com a via de pas habitual per carruatges i persones a peu entre Sant Julià i Vic fins a la dècada del 1950. Aquesta fita podria ben bé remuntar-se al segle XIX com la resta de les fites localitzades a turó de Sant Marc i prop de l'Aymerich, i indicaria el pas del camí en direcció a la Quintana. No es descarta la presència de més fites d'aquestes característiques en el recorregut del camí.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.