Fita de terme Talamanca-Monistrol de Calders nº 3
Talamanca

Bages
    Serrat de Mussarra, 08279 Talamanca
    Pista forestal Talamanca-mas Mussarra. A la línia elèctrica, agafem camí esquerra, i a 300m, a dreta

Element arquitectònic
    XIX
    Es troba molt amagada per el gran nombre d'arbusts que hi ha a la zona, per bé que la fita està en bon estat.
    Difícil
    Simbòlic
    Ajuntament de Talamanca, plaça de l'Església 1, 08279 Talamanca
    Quim Serdà Manau

Fita de terme que delimita els termes municipals de Talamanca i Monistrol de Calders. Trobem un carreu de pedra quadrat que té gravat a la cara sud la T de Talamanca, i a la cara nord, la C de Calders a més del número 11, doncs aquesta fita és l'onzena entre Talamanca i Calders. Cal saber que el terme de Monistrol de Calders fou creat l'any 1934, fet per el que s'explica que a la fita hi aparegui la C i no la M de Monistrol. Presenta unes dimensions de 40 cm d'alt per 37 cm d'ample i 10 cm de gruix. El desgast de la pedra, junt amb la tipografia de la lletra que duu gravada, fa determinar-ne la seva antiguitat i originalitat.

Segons els documents oficials, el termenal entre Talamanca i Monistrol de Calders és un conjunt de línies rectes que van de fita a fita, totes conservades, però segons els habitants d'aquests dos municipis, el termenal el marca la cinglera. Per tant, és una línia ondulada que, si es contraposa amb la que hem esmentat, va formant tot de zones mortes que, segons una versió o altra, pertanyen a un o altre dels termes veïns. En qualsevol cas, cal dir que qui conegui el terreny trobarà molt més lògic que sigui la cinglera allò que delimiti els territoris municipals, ja que el que queda per sobre seu no és gens accessible des de Talamanca, així com el que queda per sota seu té un accés molt dificultós des de Monistrol de Calders. Si el termenal el marquessin les línies rectes, quedarien nombrosos racons inaccessibles des del municipi al qual pertanyerien. En canvi, si el terme municipal ve marcat per la cinglera, això no passa, i el territori esdevé més coherent. ERILL, GUAL, MANENT (2006:27)

El terme municipal de Talamanca manté intacte l'antic terme dominat per el Castell, doncs no ha variat amb el transcurs dels segles. Així, cal pensar que aquests elements termenals mantenen una tradició medieval de separació del territori, per bé que les fites que trobem avui, són d'època contemporània.

ERILL, Gustau; GUAL, Jordi; MANENT, LLibert (2006). Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Moià.