Fita de terme núm. 4
Calldetenes

Osona
    Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
    al cim del serrat de Sant Marc, al camí que va de l'església al serrat d'en Serrallonga

Element arquitectònic
    XIX
    Dolent
    Es troba molt deteriorat, tot i que l'aïllament on es troba, sense vegetació al voltant ni elements que el tapin, que el fa fàcilment reconeixible. Caldria una actuació urgent de reconstitució.
    Sense ús
    Ajuntament de Calldetenes. Pl. Onze de Setembre s/n (08506 Calldetenes)
    Raquel Valdenebro Manrique

Pedró elaborat en pedra sorrenca de Folgueroles, d'estructura rectangular, molt erosionat. Es troba encalavat al terra, a tocar del corriol que des de la capella de Sant Marc, recorre el cingle de Sant Marc en direcció al serrat del Serrallonga. Marca els límits territorials entre els termes de Calldetenes i Santa Eugènia de Berga. Es tracta d'un pedró de 27 cm d'alçada x 13 cm d'amplada x 12 cm de fons, amb mides molt irregulars degut a l'erosió soferta, essent la base lleugerament més ampla i quadrangulada que la part superior. No duu cap inscripció ni data gravada.

Cal pensar que aquests elements termenals mantenen una tradició medieval de separació de propietats i àmbits parroquials. Aquesta fita és de característiques molt similars a les altres localitzades al terme, la qual cosa fa pensar que foren fetes en un mateix moment per aclarir i reforçar una controvèrsia de límits del terme. Es tractaria de fites ubicades en període contemporani (segle XIX), potser substituint-ne d'altres de més antigues. Aquest element té les mateixes mides i característiques que la fita de terme núm. 5, al mateix corriol de la cinglera de Sant Marc, i pot ser que pertanyin totes dues al mateix moment històric.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.