Finca Catafau - Carrer Sant Fèlix
Caldes de Montbui

Vallès Oriental
    Carrer de Sant Fèlix, núm. 44
    Prop del carrer Pau Cuscó.

Jaciment arqueològic
    Neolític
    Prehistòric
    3500-2500a
    Dolent
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (CC.AA 3135)
    Residencial
    Ref. Cad.: 07917 DG3009G
    Laura Bosch Martínez

Jaciment que consistí en la descoberta d'un lloc d'enterrament. Durant una remoció de terres en la finca Catafau. Es tractava d'una fossa excavada a l'argila del terreny, a una profunditat d'1,40m. El material que sortí del seu interior fou un vas bicònic de grans dimensions, juntament amb bona part d'un esquelet. Pel que fa a les restes humanes, es recollí un crani i part de l'esquelet, fortament malmès. Aquestes restes corresponien a un individu entre 40 a 60 anys i de sexe masculí, amb una alçada aproximada de 161 a 163 centímetres. Pel que fa a la ceràmica trobada, es tractada d'un vas bicònic de grans dimensions amb una petita base plana, i una sola nansa de cinta que arrenca just per sota del punt d'inflexió de la carena, amb superfície externa porosa i amb taques més fosques degut a la cocció. El vas estava realitzat amb espàtula, amb aparença gairebé brunyida. La pasta negra, amb desengreixant de mica i quars. La forma és típica dels sepulcres de fossa, amb nansa de pot, carena no massa marcada i superfície ben tractada. Aquest element fa que el jaciment sigui datat en la cultura dels Sepulcres de Fossa, neolític mitjà recent..

Segons les notes torbades a l'Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya de Caldes de Montbui, es senyala en una nota adjunta a la fitxa núm. 3135, que el jaciment havia estat situat erròniament entre els carrers de Pau Cuscó i de l'Estació.

L'any 1974, durant les obres de rebaix per construir un pàrquing, a la finca Catafau, llavors propietari el Sr. Frederic Catafau, es van localitzar les restes d'un sepulcre de fossa. El material fou recollit pel Grup de Col·laboradors del Museu de Caldes.

GENERALITAT DE CATALUNYA. (?). Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya. Caldes de Montbui (Vallès Oriental). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Direcció General del Patrimoni Cultural. Servei d'Arqueologia i Paleontologia.
    HERNÁNDEZ, J. i MONLEÓN, A.-(2007). Visió històrica de Caldes de Montbui. pp 12-13. Ed. Ajuntament de Caldes de Montbui i ThermaliaMARTÍN, A. (1985). De la cultura de los sepulcros de fosa al grupo de Veraza en el Vallés. Estudios de la Antigüedad, núm. 2. Bellaterra.
    VIVES, E. i altres (19 ?). Can Catafau. Estudi de les restes òssies humanes. Revista Arrahona, núm. 13. Sabadell.