Festa Major d'Estiu de Vilanova d'Espoia
La Torre de Claramunt

Anoia
    Vilanova d'Espoia (08789 La Torre de Claramunt)
    Vilanova d'Espoia (08789 La Torre de Claramunt)

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Modern
    XVIII-XXI
    Lúdic
    Raquel Valdenebro Manrique

La Festa Major de Vilanova d'Espoia es celebra el primer cap de setmana d'agost. Les celebracions es concentre entre el divendres a la tarda i el diumenge. El divendres a la tarda s'inauguren els actes culturals, que acostumen a centar-se en exposicions a l'edifici de la Societat Republicana Catalana. Es continua amb un sopar popular, un espectacle i ball. El dissabe s'organitzen torneigs esportius de futbol i basquet, d'adults i infantils. La jornada s'acaba amb un ball nocturn. El diumenge al matí s'organitza una missa solemne a la parròquia de Sant Salvador, seguida d'una ballada de gegants. A la tarda es celebreven competicions esportives. La festa Major de Vilanova d'Espoia s'organitza en una comissió popular dels veïns d'Espoia, amb el suport de l'Ajuntament de la Torre de Claramunt.

Històricament es té constància de la celebració de les Festes Majors des del segle XIX, però és possible que els seus antecedents es puguin remuntar al XVIII. Tradicionalment es feien dos dies de festa on es combinaven actes religiosos amb actes lúdics, aquests últims es concentraven principalment a la tarda amb el ball. Les dificultats del transport feien que normalment els músics visquessin a la població durant els dies de la festa. A partir de les dècades de 1950 i 1960, coincidint amb el moment de més emigració cap a Capellades i altres poblacions, la Festa Major d'estiu es va convertir en un moment de retrobament dels veïns de Vilanova d'Espoia que, sovint durant aquells dies retornaven al poble. Des de la dècada del 1970 la Festa Major es organitzada per la Comissió de festes formada pels mateixos veïns de Vilanova d'Espoia. L'obertura de l'espai de la Plaça Nova va concentrar bona part de les activitats culturals en aquest indret, així com a l'espai d'exposicions de l'Edifici de la Societat Republicana Catalana. Des de 2003 es van afegir les ballades de la Colla de Geganters de Vilanova d'Espoia.

RIBA GABARRÓ, J. (1988) "La Torre de Claramunt" a Història de l'Anoia. Vol I. Ed. Parcir. Manresa. pàg 297-319.