Festa Major de Santa Maria d'Oló

Obert
    Lúdic
    Jordi Piñero Subirana

La festa major de Santa Maria d'Oló es celebra a finals d'agost (entorn del quart diumenge d'aquest mes) i dura sis dies. S'inicia el dijous al vespre amb el pregó i la projecció d'alguna pel·lícula o alguna xerrada. El dissabte es fa un repic general de campanes per donar per començada la festa des d'un punt de vista litúrgic. En la resta de dies es combinen activitats diverses destinades a totes les edats i públics: jocs infantils, baixada d'andròmines, tornejos esportius i jocs de taula, dinars, sopars... El diumenge al matí es celebra ofici solemne a l'església nova (fa uns anys hi intervenia el cor parroquial), i el dilluns missa de difunts. No hi falta el cercavila dels gegants, que sempre compta amb algunes colles convidades. Aquestes trobades de gegants es van començar el 1986. Finalment, el dimarts al migdia es fa l'acomiadament, amb un dinar i alguna actuació.

Fotografies de Josep Canamasas Güell
    Informació facilitada per Josep Canamasas Güell

Al segle XIX s'encarregava d'organitzar la festa major l'administració o confraria de la Mare de Déu dels Àngels, documentada ja el 1839. Això evidencia que en aquesta època, tal com era habitual, la festa tenia un caràcter predominantment religiós i, de manera progressiva, s'hi devien introduir actes de caire més lúdic. El 1896 el poble estava dividit en tres bàndols, i cadascun muntava el seu propi envelat. Una orquestra tocava a la plaça Major, una altra a la bassa del comú (a cal Pons) i la tercera a ca l'Ambrós, al carrer de la "Mundosa". Tradicionalment la festa es celebrava el quart diumenge de setembre. Així consta almenys l'any 1901. Però com que s'esqueia en temps de verema el 1906 l'Ajuntament acordà canviar la data pel quart diumenge d'agost, que és la que s'ha mantingut fins a l'actualitat (FERRER, 1991: 194).
    A la dècada de 1950 el programa era una mica més variat. Concretament, el 1958 el diumenge es feien tres misses (una de matinal, una de dialogada i a les 11 missa solemne, amb assistència de les autoritats). El dilluns es feia missa de difunts. Possiblement va ser aquest any l'última vegada que es van cantar els goigs tradicionals. Com a actes lúdics hi havia un festival infantil, espectacles d'humor, teatre, sardanes, un partit de futbol i castell de focs. Com a mínim des de la dècada dels cinquanta la festa major durava quatre dies, a la dècada de 1980 es va ampliar a cinc, i concretament a partir de l'any 1992 es va allargar fins als sis dies que dura en l'actualitat. Des de 1979 la festa major és organitzada per una comissió en la que hi participen diverses entitats en coordinació amb la regidoria de cultura de l'Ajuntament.

FERRER, Llorenç i altres (1991). "Època moderna i contemporània", Oló, un poble, una història. Associació Castell d'Oló, Santa Maria d'Oló, p. 194, 201.
    Web Ajuntament Santa Maria d'Oló: https://www.olo.cat/catala/festes-i-fires/la-festa-major-destiu.html