Festa Major de Sant Vicenç

Obert
    Lúdic
    Jordi Compte i Marta Homs

La festa Major de Prats de Lluçanès es celebra el cap de setmana proper al dia del patró, així com el mateix dia Sant Vicenç, el 22 de gener, dia en què es festegen els actes de caràcter més tradicional. Tot i que no hi ha un programa d'activitats que es repeteixi any rere any, hi ha una sèrie d'activitats que es mantenen. Són ja tradicionals el pregó de la Festa Major i el ball de Gala; i el dia de Sant Vicenç al matí, la formació del seguici, que surt de l'ajuntament, per anar a l'Ofici solemne a l'església parroquial. Sortint de missa hi ha la passada fins a la plaça vella, recorregut que acompanyen els Grallers de la Boira, els gegants i els gegantons de Prats de Lluçanès. A la plaça Vella es balla la Trencadansa i els Ballets de Sant Vicenç i, seguidament hi ha la formació del seguici de festa que torna a l'ajuntament acompanyat amb els Grallers, gegants, gegantons, capgrossos, balladors, pubilles, hereus, representants municipals i el poble en general. Un cop a l'ajuntament s'ofereix un vermut popular i a la tarda del mateix dia de Sant Vicenç es fa el concert de festa Major i l'audició de sardanes. Clou la festa la tradicional serenata acompanyada d'un concert acústic.
    Al voltant d'aquests actes de caràcter més tradicional hi ha un seguit d'activitats que acompanyen tota la festa Major, i que poden variar cada any en funció de la seva programació. Així doncs, hi podem trobar exposicions, concerts, torneigs de futbol, bàsquet o bitlles catalanes, activitats infantils, teatre, jocs populars, concursos, etc.

Les manifestacions de caràcter folklòric com són les festes majors són difícils de datar i documentar. Tot i així, l'advocació a Sant Vicenç ja apareix documentada el 968, en l'església de la Bona Sort (antigament advocada a Sant Vicenç) i, per tant, els honors als sant patró cal suposar que venen de lluny. És a partir de l'època medieval que les manifestacions populars experimenten un auge important, tot i que és difícil precisar l'inici de la celebració tal com l'entenem avui en dia. El nou temple advocat a Sant Vicenç - actual església parroquial de Sant Vicenç- s'erigí a mitjans segle XVII, però no fou fins al 1787 que s'independitzà de Santa Eulàlia de Pardines. Durant el segle XIX s'introdueixen noves activitats - a part dels Oficis solemnes- en el dia de la celebració del patró del poble. Així, es comencen a fer representacions teatrals i els balls de Festa Major. Al 1882 es destinen 30 ptes. per solemnitzar la Festa Major, posant la condició als administradors de que havien de trencar dansa a la plaça Sant Jaume, i que gratuïtament poguessin ballar en la mateixa plaça els veïns de la vila. Al 1886 també es documenta el costum del bon jorn, picant a les portes dels veïns per anunciar la Festa Major, i al 1889 la tocata o serenata que es feia, fins al moment, davant la casa de l'alcalde la nit de la Festa Major, s'instaura davant de la Casa Consistorial. Aquestes activitats queden reflectides en el programa de Festa Major de 1900. La vigília de la Festa Major d'aquest any s'inaugurava amb un repic de campanes, a les sis de la tarda hi havia les completes en honor al sant, i a les vuit del vespre els administradors recorrien els carrers i les places acompanyats amb la cobla dels "Agustinets". El dia de Sant Vicenç, 22 de gener, s'iniciava a les cinc de la matinada amb el Bon Jorn, acompanyats de la cobla que passava pels carrers. A les nou del matí, ajuntament i autoritats judicials formaven un seguici fins a l'església on es feia el solemne Ofici. En sortir la cobla recorria de nou la vila tocant airoses marxes. A les tres de la tarda hi havia les completes, i una processó amb les autoritats locals acabava amb ball a la plaça Sant Jaume. Per cloure la diada, a les vuit del vespre es feia un concert a la plaça Nova en honor al Sr. Alcalde i s'acompanyava la revetlla amb ball i focs de bengala. L'endemà, dia de la tornaboda, es deien els oficis divins a l'ermita de Sant Sebastià i de retorn es feia ball a la plaça Sant Jaume, el qual també es repetia a la tarda. A la nit es feia una passada pels carrers de la vila i s'acabava amb un ball.

BORRALLERAS, I., Recull de dades històriques de Prats i el Lluçanès, Ajuntament de Prats de Lluçanès, 1993.