Festa Major de la Massana

Sense accés
    Sense ús
    F. Xavier Menéndez. OPC 2017-21

Festa desapareguda que es celebrava a la Masia de la Massana, al lloc de Cirera. Era la festa major de Cirera, i es celebrava el 25 d'abril. Es beneïen panets, que es distribuïen entre als fidels, que els hi atribuïen poders guaridors. S'hi feien balls, entre ells, una variant de la Bolanguera.

Només coneixem aquesta festa per Amades (1985; Vol. III, 312) Fa una descripció, pel que fa al lliurament del panet, molt semblant a la que fa el mateix autor al Vol. 1: 653 quan descriu la Festa de Sant Sebastià de Rajadell i el Ball de la Coca (20 de Gener), per la qual cosa no descartem una confusió

La menció textual d'Amades és la següent (1985; Vol. III, 312): "A la Maçana de Rajadell feien la festa major. Beneïen panets, els quals repartien als fidels que assistien a la funció religiosa. Hom els atribuïa la gràcia de guarir de dolor de febres, de quartanes, i d'afavorir els parts. Acudia gran gentada de tota la rodalia, per tal de poder obtenir un panet beneït. A fi d'evitar que hi hagués qui n'agafés més d'un, els pabordes feien un gran clos amb cordes, l'obrien per un punt, on posaven els sacs dels panets, feien passar tota la gentada, d'un a un, per aquella petita bretxa, i donaven un panet a cada ú. Tal com la gent anava sortint, estrenyien el clos de manera que sempre fos just per la gent que restava, amb l'intent d'evitar que hi hagués qui tornés a entrar-hi per poder rebre un altre panet. Hom feia balles, en les quals era dansada una curiosa variant de la Bolanguera".

AMADES, Joan (1952). (1950-1956)??? Costumari Català: el curs de l'any. Salvat Editores i Edicions 62, Barcelona