Estació de Valldoreix
Sant Cugat del Vallès
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Revisió del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arquitectònic 2008. Fitxa B-82.
Descripció
Edifici de l'estació dels Ferrocarrils de la Generalitat a Valldoreix, d'estil noucentista. El conjunt és format per dos volums. El principal és de planta baixa i pis, amb coberta de vessants compostos. A un costat té adossada una torre mirador, de planta baixa i dos pisos. En aquest cas la coberta és a quatre vessants, amb inflexió a la part baixa i amb teules d'escata.
En el cos principal a la planta baixa hi trobem tres tipus d'obertures. Els portals són o bé amb la llinda recta o bé amb arc de punt rodó. Les finestres són rectangulars. Al primer pis hi ha tres obertures. La central és amb arc de punt rodó i n'hi ha dues més, una a cada banda. Les obertures amb la llinda recta són motllurades i amb impostes als brancals. La teulada és a diversos vessants i té teula carenera de ceràmica vidriada.
La torre mirador conté a la part superior una galeria de dos arcs de mig punt per cada costat. El ràfec és amb caps de biga de fusta. La teulada és amb teula d'escata i teula carenera de ceràmica vidriada.
Història
El 8 de febrer de 1912 Carles Emili Montañés Criquillón, enginyer industrial i propietari del Mina Grott, que era un túnel que feia el recorregut de Sarrià al pantà de Vallvidriera, va aconseguir la concessió per construir un ferrocarril entre el Sarrià i les Planes, amb la complicitat de l'enginyer i empresari Frank S. Pearson. El dia 1 d'abril del mateix any es va constituir l'empresa Ferrocarriles de Catalunya amb l'objectiu de construir la línia entre Barcelona i el Vallès. El 18 de gener de 1913 l'empresa va obtenir la concessió de la línia de les Planes a Sabadell i Terrassa. El 28 de novembre de 1916 el ferrocarril va arribar al barri de les Planes. El 26 d'octubre de 1917 el ferrocarril va arribar per primer cop a l'estació de Sant Cugat.
Després de la reclamació dels veïns de Valldoreix per assolir una estació de la línia, la companyia dels Ferrocarrils de Catalunya els va comunicar que estava disposada a fer-ho si les despeses les sufragaven els veïns i futurs usuaris. Aquesta proposta va comportar una recollida d'aportacions, i les obres van començar l'any 1928. L'estació va ser inaugurada el 3 de maig de 1931.
Bibliografia
Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.
Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
MIQUEL, Domènec; CASAS, Jordi (2017). Al tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat. 1917-2017. Museus de Sant Cugat - Ajuntament de Sant Cugat i Cossetània Edicions.


