Estació de Puig-reig
Puig-reig

    Berguedà
    Carrer de L'Estació s/n, 08692-Puig-reig
    Emplaçament
    L'Estació

    Coordenades:

    41.9664
    1.8812
    407294
    4646651
    Número de fitxa
    08175 - 180
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Modernisme
    Popular
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    BIPCC 03
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Privada
    Ref. Cad.:7848001DG0474N0001PO
    Autoria de la fitxa
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

    És un edifici aïllat de planta rectangular, amb planta baixa més planta pis i golfes, orientada a l'oest. Les façanes son fetes amb aplacat de pedra i les obertures , d'arc de mig punt i arcs rebaixats, amb maó col·locat a plec de llibre. Els tancaments són de fusta pintades de color vermell. La coberta és a dues aigües de teules àrabs amb el carener paral·lel a la façana principal amb una petita llucana a la façana posterior.

    Oficialment el "Tranvia o ferrocarril económico de Manresa a Berga", començà a veure la llum quan el seu projecte, plantejat des de feia temps, va ser presentat per a la seva aprovació a Corts el 1879. Dos anys més tard, concretament el 7 de Maig del 1881, s'atorgava a la Companyia abans esmentada, la concessió de la línia per un període de 60 anys. La Companyia General dels Ferrocarrils Catalans (CGFC) es va fundar el 4 de juliol de 1919 per a integrar tres empreses que explotaven diferents línies: Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya (entre Martorell i Barcelona); Ferrocarril Central Català (entre Martorell i Igualada); i Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (entre Manresa, Berga i Guardiola de Berguedà).
    El 17 de maig de 1946 caducà la concessió de la línia Manresa-Olvan, que passà a ser explotada per la "Jefatura de Explotación de Ferrocarriles por el Estado". El tram Olvan-Guardiola, però, per ser de concessió posterior, continuava propietat de la companyia. Precisament per aquest fet, per la dificultat que suposava l'explotació de la línia en sectors de diferent propietat, l'octubre de 1961 l'estat nomenà a Ferrocarriles Catalanes com a administradors per mitjà d'un conveni. El 1955 la competència amb el transport per carretera ja començava a notar-se. El tren feia 2 viatges diaris de pujada i dos de baixada (fins a Guardiola únicament), mentre que l'autocar en feia 10.
    El 2 de Maig de 1972 s'aixecà la línia Olvan-Guardiola. L'1 de juliol de 1973 es feia el mateix entre Balsareny i Olvan. Més tard, degut a la unió subterrània dels pous de Balsareny i Sallent es suprimí el tram entre les dues poblacions. Al terme municipal de Puig-reig el tren feia parada a: el baixador de l'Ametlla, l'estació de Cal Vidal, a l'estació de Puig-rReig, al baixador de Puig-reig i al de Cal Prat.

    SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa
    SERRA, Rosa. Puig-reig 1906-2006 (2006). Fotografies, Àmbit de Recerques del Berguedà. Historia Gràfica.
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa b.18