Estació de ferrocarril de la Coma
Monistrol de Calders

Moianès
    al sud de la masia la Coma, a peu del GR-177.
    uns 140 metres al sud de la casa la Coma.

419460
    Element arquitectònic
    XX
    Dolent
    Sense ús
    08127A001000050000EF
    Sara Simon Vilardaga

Conjunt d'elements que conformen les restes d'una antiga estació i part de la via d'un ferrocarril. L'edifici de l'estació és l'element més visible, situat prop de l'entrada a la masia i a peu del sender GR-177; es tracta d'una gran nau de planta rectangular allargada, de més de 40 metres de llarg per més de 9 metres d'amplada, conserva el perímetre de les façanes tot i que no té teulada. Els murs de les façanes són de carreus desbastats i algunes pedres de tall més irregular, a la façana nord amb grans obertures amb llindes d'arc de mig punt fetes amb dovelles de pedra. Al pla que trobem sobre la zona on hi ha l'estació es conserven algunes restes de via de tren, raïls de ferro, travesseres, suports d'estructures de formigó, i també es pot resseguir un tram del traçat del ferrocarril des d'aquest punt fins al cingle del torrent de la Golarda.

El ferrocarril de la Coma havia de comunicar aquesta masia amb el poble de Monistrol de Calders, no es va arribar a construir en la seva totalitat i va quedar en un projecte. Segons expliquen el tram entre la masia i fins el tall de roca que conforma el curs de la riera Golarda si que es va construir i expliquen que fins i tot va arribar a funcionar tot i que de manera quasi simbòlica o testimonial. El projecte data de mitjans de segle XX, dels anys 50 o 60, moment en que a la finca hi havia una gran explotació de jardinera en actiu i entre altres, havia de facilitar el transport de materials i de treballadors.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
    -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions.