Església Parroquial de Sant Cristòfol de Fillol
Sant Martí de Tous

Anoia
    Fillol.
    A l'oest de Sant Martí de Tous. Agafar la carretera de Bellprat trencar a la dreta al km 4,2

Edifici
    Modern
    XVIII
    Any
    Legal i física
    BPU.Catàleg bens a protegir POUM 2012
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 6193
    Religiós
    Bisbat de Vic
    Núria Cabañas

L'església parroquial de Sant Cristòfol de Fillol es troba situada a l'oest del nucli de Fillol i segons la data situada a la dovella clau del portal principal fou construïda l'any 1741. L'edifici de planta rectangular s'articula en una sola nau de creu llatina amb capelles a cada lateral dedicades a diferents sants amb la coberta de volta de canó a l'interior i l'exterior de teula a doble vessant. La zona del presbiteri destaca pel retaule, d'estil neoclàssic, realitzat l'any 1887 amb la imatge de Sant Cristòfol (mitjans del segle XX) flanquejat per dues columnes. Al costat dret del portal d'accés hi ha les escales de cargol per accedir al cor, on es conserva el suport de fusta de les matraques, i al campanar. A la paret de les escales que delimiten amb el cor en destaca la presència d'una pica beneïda emmarcada per un escut coronat amb una creu pintat de negre actualment en desús.
    La façana principal de l'església, situada a ponent, és de pedra irregular lligada amb argamassa excepte la cantonada, reforçada per carreus ben escairats. La porta d'arc de mig punt adovellat té inscrita a la dovella clau l'any 1741. Sobre el portal hi ha un òcul amb vitrall. La façana està coronada a la part central per un campanar d'espardenya de doble ull que conserva una campana de bronze dedicada a la Verge Maria. El campanar està coronat per una creu de pedra.

Segons fonts orals, la campana és l'original del segle XVIII. Durant la guerra civil la van treure i amagar i posteriorment, a mitjans del segle XX van tornar-la a col·locar.

L'església es trobava dins el terme del castell de Fillol i des de els seus inicis va exercir funcions parroquials. Es troba documentada en una data entre els anys 1025 i 1050 en una relació de parròquies del Bisbat de Vic, on s'esmenta la parròquia de Phiol. L'any 1685 el bisbe Pasqual de Vic visità el terme i en diu que l'església de Fillol tenia com a sufragània les esglésies de Santa Maria de la Roqueta i Sant Pere de la Goda i com a capella l'església de Santa Maria de Vilaseca.
    L'edifici actual data de mitjans del segle XVIII i possiblement va substituir l'antiga església documentada al segle XI. Actualment continua essent l'església parroquial del nucli de Fillol on s'hi celebren misses cada primer diumenge de cada mes.

AAVV. (1981): Catalunya Romànica. El Penedès - L'Anoia. Vol. XIX. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana.
    Catàleg de béns protegits per al POUM de de Sant Martí de Tous. Ajuntament de Sant Martí de Tous. Febrer de 2012.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Sant Martí de Tous. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.