Església nova de Sant Esteve de Vinyoles
Les Masies de Voltregà

Osona
    Passatge Marià Biadiu, Vinyoles. 08509 Les Masies de Voltregà.

Edifici
    Modernisme
    Any
    Jordi Bonet i Armengol
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, IPA
    Religiós
    Bisbat de Vic. Plaça Sta. Maria, 1. 08500 Vic
    Natalia Salazar -ArqueoCat SL-

Edifici d'una sola nau amb la façana principal amb porxo orientada vers el sud. La seva estructura general és de pla concèntric i arcs parabòlics. La nau es divideix en tres trams que estan coberts per una estructura reticular sobre la qual es recolzen les voltes i la coberta a dues vessants de teula aràbiga. Els dos primers trams són iguals i el tercer forma el cimbori que serveix de campanar. En el segon tram s'obren la cantoria i la sagristia. La il·luminació de l'església es resol per mitjà de les finestres de la nau i la clau del cimbori, la qual és de vidre. En el tercer tram de la nau s'obren dues petites capelles laterals. La decoració interior consisteix en pintures murals de l'artista de Torelló, Rifà. L'aparell constructiu està compost per materials del país com són còdols de riu lligats amb ciment. Les cantoneres són de carreus ben treballats procedents de Folgueroles, els arcs estan fets de maons i rajoles i les voltes de calç i ciment.

El promotor de l'obra va ser el capellà, i més tard rector de la parròquia de Sant Esteve de Vinyoles, Mossèn Biadiu i Quadrenchs. El projecte va ser encarregat a l'arquitecte barceloní Jordi Bonet i Amengol, qui va actualitzar les teories d'Antoni Gaudí en les seves obres. L'església nova de Sant Esteve fou construïda a partir de l'any 1952, i inaugurada el 19 de juny de 1955. El temple fou construït per donar cabuda a l'augment de població experimentat per la parròquia durant l'època i la impossibilitat urbanística d'ampliar la vella església romànica.

MOLAS, Núria; PUIGVÍ, Montse; SANITJAS, Joaquim (2004). Vint-i-cinc anys d'ajuntaments democràtics (1979-2004), Ajuntament de les Masies de Voltregà, pp. 41-47. TORRENTS, C. (1982) "Església de Sant Esteve de Vinyoles", Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya: Les Masies de Voltregà. [Consulta: 1 març 2006].