Església de Sant Nicolau de Bari

XVIII-XX
    Francesc Trillas
    BCIL. 4979-I. 13/07/2005. DOGC / 21/10/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 8561
    Religiós
    Bisbat de Girona. Pl. del Vi, 2. 17004 Girona
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

L'església parroquial de Sant Nicolau de Bari és un temple d'estil barroc situat al centre de la població. És un edifici de planta de creu llatina amb l'absis poligonal. Es composa d'una nau amb creuer coberta amb volta de canó dividida amb arcs torals i llunetes intercalades. La nau comunica amb les capelles laterals a través d'arcs de mig punt, al costat dels quals arrenquen les pilastres que sostenen la cornisa que l'envolta. La part del creuer es defineix amb un cimbori cobert amb una cúpula. El presbiteri està cobert amb volta de creueria i també presenta llunetes. Als peus del temple hi ha el cor, sostingut per un arc carpanell i delimitat per una barana d'obra. La il·luminació de la nau es fa mitjançant les finestres intercalades entre els arcs torals i la rosassa. A l'exterior, el frontis està definit per una portalada d'arc escarser amb dues pilastres a cada costat que sostenen una cornisa amb una fornícula en forma de petxina amb la imatge de Sant Nicolau envoltada de motius decoratius. A sobre hi ha la rosassa i el coronament sinuós amb una cornisa amb voladís. Al costat de tramuntana s'hi adossa el campanar de planta quadrangular, que als nivells superiors és octogonal i que presenta un rellotge a la part frontal. El nivell superior està obert a les vuit cares amb pòrtics d'arc apuntat, dels quals la majoria es troben tapiats. A les façanes laterals de l'església hi ha diverses obertures d'arc pla de pedra carejada. El tractament exterior dels murs és de marbre al frontis i de pedra lligada amb morter a la resta, amb carreus escairats a les cantonades.

Antigament en aquest indret hi havia la capella de Sant Antoni, consagrada l'any 1563 i reformada entre els anys1630 i 1797. L'altar estava presidit per un retaule fet per l'escultor Claudi Perret i el fuster Simeó Olivares. A finals del segle XVIII la façana va quedar malmesa per un terratrèmol, motiu pel qual s'encarregà la reconstrucció de l'església parroquial a l'arquitecte barceloní Francesc Trillas. El principal mecenes de l'obra fou Agustí Gibert Xurrich. Durant la Guerra Civil fou incendiada i saquejada, i reconstruïda entre els anys 1940 i 1949.

Catàleg de Béns Protegits del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Malgrat de Mar (2004). Ajuntament de Malgrat de Mar.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Malgrat de Mar (Maresme). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.
    PIÑA, J. (2016). Les esglésies parroquials dels segles XVII i XVIII als arxiprestats de la Tordera, La Selva i Farners Montseny. L'arribada dels models classicistes. Santa Coloma de Farners: Centre d'Estudis Selvatans.