Església de Sant Miquel del castell de Veciana

Medieval
    Romànic
    XIII
    poques restes conservades, però restaurades per la Diputació.
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (6116 IPA)
    Sense ús
    Ajuntament de Veciana (Pl. de Ramon Servitje - 08289- Veciana).
    Jordi Montlló Bolart

La capella de Sant Miquel són les úniques restes que es conserven del castell de Veciana, a tocar de l'antiga casa consistorial.
    Es tracta d'una església d'una única nau capçada a llevant per un absis semicircular. Queden les restes de tres murs i la meitat de l'absis on encara s'observa la presència d'una finestra de doble esqueixada i d'arc de mig punt. La porta d'accés estava a la façana de migdia, de la que només es conserven la part inferior dels brancals i dos llindars esglaonats de pedra. Els murs s'aixecaven damunt una banqueta de fonamentació de la que en queden restes a les façanes nord i est. La façana de ponent no és la original, ja que la nau sembla escurçada per aquest costat. També es conserva una part de l'arc triomfal que s'obria al presbiteri i vestigis de la volta de maó de pla que havia substituït la primitiva volta de pedra. El nou paviment de formigó sobresurt de l'absis formant un petit mirador.

L'any 1989 el servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona hi va fer una intervenció, amb excavació arqueològica, consolidació i arranjaments dels voltants, sota la direcció de l'arquitecte Pere Puig Rodríguez.

El lloc estava ocupat pel castell de Veciana, conegut des del segle XI. Entre els anys 1020 i 1040 la possessió de Veciana i Montfalcó estava en mans de la família Balsareny. La construcció del temple és del segle XIII.
    Diverses visites pastorals (anys 1698, 1721, 1734 i 1825) ens informen que la volta de pedra s'esfondra i se substitueix per una volta de maó pla i es pavimenta l'interior amb cairons. L'any 1865 s'ordena la reparació de la teulada. El culte es manté fins la segona dècada del segle XX.
    L'any 1939 es va construir un camí que va tallar el pendent del puig a l'est de l'absis i va provocar la degradació i desaparició de la part nord per manca de fonamentació. Posteriorment l'espai fou utilitzat com abocador.

GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni cultural immoble. Patrimoni Arquitectònic. Barcelona.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya: l'Anoia.. Barcelona, pàgs. 231-237.
    SERVITJE, Jordi (2010). Veciana, on el silenci se sent. Ajuntament de Veciana.