Església de Sant Llogari de Castellet o de la Sala
Castellterçol

Moianès
    La Sala de Sant Llogari
    Al costat del mas de la Sala.

Edifici
    Medieval
    Modern
    XII-XVIII
    Dolent
    En estat ruïnós.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA.: 28679.
    Difícil
    Sense ús
    08063A016000030000KG
    Virgínia Cepero González

Església d'origen romànic d'una sola nau i transsepte. Les reformes de les que va ser objecte als segles XVI i XVII en desfiguren la primitiva fàbrica romànica.
    Es conserva l'absis original, de planta semicircular, que cau a plom des de dalt d'una cinglera, i els murs de la nau. L'absis llis és cobert amb volta de quart d'esfera. L'arc triomfal és apuntat i la nau de volta de canó seguit, de secció deformada. El centre de l'absis presenta una finestra de doble esqueixada.
    Hi ha dos portals d'entrada a la capella. Un des de l'exterior i un altre des del mas de la Sala, per un atri cobert per una volta de canó. Sobre l'atri hi ha un campanar d'espadanya.

La referència més antiga de Sant Llogari és un document de l'any 939, quan es va unir a Santa Maria de Moià, amb motiu de la seva consagració pel bisbe Jordi de Vic.
    Al segle XIV, quan només tenia quatre masos sota la seva advocació, es va unir com a sufragània a Castellterçol. Pels volts de l'any 1550 va ser cedida a Granera per una permuta de Sant Julià d'Úixols.
    Des del segle XVI es anomenada Sant Llogari de la Sala per trobar-se a tocar d'aquesta casa.
    L'any 1936, en el decurs de la Guerra Civil, va ser profanada.

ANGLADA i BAYÉS, M.; PLADEVALL i FONT, A. (1991) "Sant Llogari de Castellet (o de la Sala)". Catalunya Romànica, vol. XVIII: El Vallès Occidental i el Vallès Oriental. Barcelona: Ed. Gran Enciclopèdia Catalana, p.460.
    GAVÍN I BARCELÓ, J. Mª. (1990) "Vallès Oriental". Inventari d'Esglésies. Arxiu Gavín, Vol. 23. Barcelona: Pòrtic.
    GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2012) Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (Castellterçol).
    PEIRÓ CASAS, R. (2010) Catàleg de Béns a Protegir. POUM. Castellterçol: Ajuntament de Castellterçol (proposta no aprovada).
    PLADEVALL i FONT, A. (1975) L'Antiga parròquia de Sant Llogari de Castellet del terme municipal de Castellterçol. Granollers: Montblanc-Martín.