Església de Sant Feliu i Parròquia

Modern
    XVI
    POUM-51
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 8347
    Religiós
    Arquebisbat de Barcelona
    Marc Guàrdia i Llorens

Edifici d'estil gòtic tardà amb teulada a doble vessant, amb un campanar de torre quadrada. Actualment la planta és de tipus basilical, tot i que en origen només presentava un espai únic. L'absis és poligonal i cobert amb volta ogival de cinc parts. La nau central està dividida en quatre trams, coberts amb volta de creueria ogival quatripartita. En el primer tram, suportat per una volta rebaixada quatripartida trobem el cor amb un orgue.
    Pel que fa a la façana destaquem la portalada principal, que com la de la façana lateral, destaca per la presència d'arquivoltes i fullatges, i el baixrelleu de Fèlix Albages que decora el timpà de la porta d'accés principal. També és molt interessant els matacans conservats, un que protegeix la porta principal, i un segon matacans a la façana lateral. Molt posterior (1965) és ela col·locació d'unes vidrieres a la façana lateral, que trenquen en bona mesura l'harmonia del temple neogòtic.
    El conjunt es veu reforçat a nivell paisatgístic amb la presència de quatre plataners a la façana principal, conferint certa personalitat a l'espai de la plaça.

Al temple hi havia hagut el retaule de Sant Joan Baptista, obra de Bernat Martorell, realitzat entre ela anys 1425-1430. És probable que aquest retaule estigués a la desapareguda capella de Sant Joan, de la mateixa advocació que el retaule. Als anys 20 del segle XX estava en molt mal estat de conservació i el rector decidí treslladar-lo a la Pia Almoina per tal que es restaurés, on encara roman com a fons del Museu Diocesà de Barcelona. Es tracta d'un tríptic pintat al tremp sobre fusta de 147x153 centímetres.

La primera menció documental de l'església és de l'any 1025, en un document en el que el comte Berenguer Ramon I la ven, juntament amb altres propietats. No queda cap element reconeixeble del primer temple romànic. Entorn església s'han documentat enterraments d'època baix-medieval o moderna.
    L'any 1540 el batlle Bernat Sagrera encarrega la renovació del vell temple als mestres d'obra Antoni Mateu, de Barcelona, i Joan Vives, de Sant Genís de Vilassar. En aquest document, de gran interés, especifica fins el detall les característiques que haurien de tenir la nova església.

ESCURA I DALMAU, X. (2007): Cabrera de Mar. Imatge i Memòria. Ajuntament de Cabrera de Mar, pàgs. 129-133
    MODOLELL, J.M. (1993): Cabrera de Mar. Castell de Sant Vicenç o de Burriac. Síntesi històrica. Edicions l'Aixernador, Argentona, pàg. 221-243.
    ROVIRA, J.M. i VINYALS, J. (2005): Catàleg dels elements botànics d'Interès Local de Cabrera de Mar.