Escoles Nacionals (Col·legi Ildefons Cerdà)
Centelles

Osona
    Avinguda de les Escoles, s/n
    A l'interior nucli urbà

Edifici
    Noucentisme
    XX
    Any
    1932
    Josep Anselm Capdevila, arquitecte
    La façana ha estat restaruada durant els primers anys del segle XXI
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC núm. 7
    Ajuntament de Centelles. Carrer Nou 15-17
    Jordi Petit Gil

Conjunt plantejat en forma panòptica amb dos pavellons longitudinals en eixos paral·lels (un per nois i un per noies) units per una porxada en un extrem i al mig de la U resultant un edifici més sobresortit amb els serveis i una sala d'actes al primer. La coberta és de teula de ceràmica a dos vessants a cada cos. Destaquen com a elements arquitectònics totes les obertures originals, les cornises, els coronaments amb peces ceràmiques a sardinell, els porxos, els ràfecs…

Actualment les "Escoles Nacionals" són l'escola Ildefons Cerdà (enginyer i urbanista natural d'una de els masies del terme).

Les escoles es van fer sobre un projecte de 1918. Fins a 1930 les escoles estaven disperses per tota la vila sempre amb problemes i males condicions, llavors es va començar a construir el nou complexa. Finalment, el 1932 el president Macià va inaugurar les noves escoles.
    És un model d'escoles mixtes implantades per la Generalitat republicana arreu de Catalunya. Fou inaugurada pel President Francesc Macià.

- SURINYACH I PLA, Miquel. (1994). Pla especial de protecció del centre històric i dels elements d'interès del terme municipal de Centelles. Centelles.
    - PLADEVALL, Antoni (1987). Centelles. Aproximació a la seva història. Ajuntament de Vic.
    - PLADEVALL, Antoni (1981). Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Osona. Fundació Enciclopèdia Catalana.