Escales d'accés a l'església parroquial de Santa Coloma

XVIII-XIX
    Es desconeix
    Regular
    La majoria de les restes trobades van ser destruïdes després de documentar-se, la resta es van tornar a tapar.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    C.C.A.A. Núm. 6
    5279008DG3257N0001ZO
    Jordi Petit Gil

Es va documentar el cementiri de Centelles del segle XVIII i XIX, però no va ser excavat arqueològicament. Amortitzant la necròpolis a més, va aparèixer una estructura defensiva de les carlinades. Es tractava d'una estructura feta amb pedra lligada en sec i construïda sobre la roca natural. L'estructura tenia una forma semicircular i estava adossada a la porta d'entrada de l'església, amb una clara funció defensiva.

La primera notícia que es té de l'església és del 898. Entre 1060 i 1100 es va construir una nova amb estil romànic. En 1635 es va ampliar cap a ponent i el 1682 es van iniciar les obres de la Capella Nova (de l'Assumpta) i del campanar, aquestes obres van finalitzar el 1692. En 1704 es va començar a construir la nova església que va ser acabada en 1711 tot i que Francisco de Zamora al seu diari va indicar que l'església era de 1706.

- SURINYACH I PLA, Miquel. (1994). Pla especial de protecció del centre històric i dels elements d'interès del terme municipal de Centelles. Centelles.
    - PLADEVALL, Antoni (1987). Centelles. Aproximació a la seva història. Ajuntament de Vic.
    - PLADEVALL, Antoni (1981). Gran Geografia Comarcal de Catalunya. Osona. Fundació Enciclopèdia Catalana.
    - Fitxa de Patrimoni Arqueològic i Arquitectònic de Centelles. Servei d'Arqueologia i Paleontologia de Catalunya.