Escala volada del Fondo del Cisternot
Rellinars

Vallès Occidental
    Al marge de pedra seca del Fondo del Cisternot, proper al Coll de la Creueta.

Element arquitectònic
    Modern
    XVIII-XIX
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Wikipedra_Observatori del paisatge (604)
    Sense ús
    08178A009000090000OO
    Marc Malgosa Montserrat. Centre Excursionista Rellinars

Escala volada o saltador de marge, ubicada en un marge de pedra seca que es troba a mà esquerra, pujant pel camí de les Llobatones, a 110 m. direcció NO des del mateix Coll de la Creueta, i on caldrà baixar un parell de bancals pel mig del bosc.

El mur on s'ha disposat l'escala és força llarg i delimita tota la feixa. En aquest punt el mur mesura un metre d’alçada i es pot salvar gràcies a aquesta escala volada de quatre graons situats l’un al costat de l’altre, ocupant una amplada d’escala també d’un metre. Aquests graons estan fets amb pedres allargassades i encastades adientment, en el sentit oposat del mur i reforçades amb un contrapès col·locat a l'interior durant el rebliment.

Si no tenen cap fissura ni cap punt feble, permeten accedir d'una terrassa a l'altra sense cap mena de dificultat.

Al costat de l’escala podem observar que les pedres del mur col·locades en forma d’espiga o espina de peix, recordant les antigues construccions d’Opus spicatum, la qual cosa que afebleix el mur ja que l’angle oblic de les pedres tendeix a obrir-se horitzontalment sota pressió.

L’art i la tècnica que deriva de la pedra en sec, ha enginyat diferents tipologies constructives de caire patrimonial. És cert que les més conegudes són les barraques i els marges, però també podem trobar escales volades o escales de pedra, camins empedrats, arneres, trones o escocells, entre molts d’altres. És cert que la pedra seca, també forma part de la identitat del municipi.

Aquest element arquitectònic consta en el cadastre en terres del mas de Les Ferreres, parcel·la 9.

- MALGOSA MONTSERRAT Marc, SAMPER GISPERT Marc i SOLER GIRONÈS Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, Guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars.

- Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500 (2021), inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans”.