Ermita de la Mare de Déu del Vinyet

Modern
    Barroc
    XVI-XVIII
    El Pla Especial prescriu el manteniment estricte del volum construït de l'església i de la masia, així com del seu entorn immediat
    Pla Especial, 432. 2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-11920
    Religiós
    Bisbat de Barcelona. C/ Bisbe, 5 (08002-Barcelona)
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta d'un edifici religiós d'una nau i un absis semicircular orientat a occident. Per la seva part més septentrional hi ha adossada una senzilla construcció, amb un petit porxo, pertanyent al conjunt religiós; per la zona més meridional se situa un porxo avui dia afrontat al carrer d'Antoni Muntanyola, i del conjunt en destaca un campanar rematat per una petita coberta cupulada, situat a la part més septentrional de la façana. A la façana principal se situa la porta d'entrada a l'interior de l'església. Dita porta disposa dels brancals i llinda de pedra, aquesta darrera en forma d'arc de mig punt i emmarcada per dobles columnes d'estil toscà que s'assenten damunt de dues senzilles bases rectangulars; un senzill arquitrau motllurat que conté rajoles decorades amb motius florals, disposa de dos petis pinacles als extrems i el relleu de pedra amb motius de vinyes (fulles i raïms) emmarca la següent llegenda: "EN HONOR / A / NOSTRA SENYORA / DEL / VINYET". Damunt d'aquesta llegenda se situen una petita rosassa i un frontó (amb els costats motllurats) que corona la façana; a l'angle superior del frontó es disposa una espadanya (amb elements decoratius barrocs) que emmarca una petita estàtua de la Verge del Vinyet. El campanar, que disposa de dos costats alineats amb els murs de l'església, és de base quadrada fins el nivell de l'espadanya; en aquest punt els angles són roms i disposa de quatre finestres (una a cada costat) coronades per arcs de mig punt. El revestiment de la façana és senzill, fet a base d'un arrebossat simple que imita (amb lleugeres incisions verticals i horitzontals) una disposició carreus de pedra col·locats al trencajunt. Als angles de la façana l'arrebossat imita carreus de pedra fent cantonera. A la part més septentrional de l'església se situa una senzilla construcció amb un petit porxo format per bigues de fusta, llates i solera de maó. Dins del porxo, envoltat de senzills bancs d'obra, es troben tres portes amb els emmarcaments de pedra i llindes en forma d'arc de mig punt; la que dóna a l'interior de l'església disposa de dovelles regulars amb una petita pestanya motllurada que s'estén fins a les impostes. A les dovelles centrals hi ha una capa d'arrebossat pintada en forma oval amb la següent inscripció: "Qui entri trist i plorant / en esta santa capella, / no serà gens meravella / que n'isca alegre i cantant. / Alenties lo caminant / lo navegant no s'espantia, / que si fa cremar la llantia / devant d'esta santa imatge / lograrà feliz viatge, / mes, mol mes si goig li cantia". Al capdamunt hi ha representada la imatge de la Verge del Vinyet sobre un núvol i envoltada de vinyes. A la part més meridional hi ha adossat, al lateral de l'església, un porxo amb quatre arcs rebaixats que descansen sobre pilars d'obra; els mateixos arcs rebaixats es disposen en el mur lateral de l'església, entre els quals se situen uns bancs d'obra. En sentit transversal a l'eix longitudinal del porxo, es disposen quatre arcs diafragmàtics de mig punt. La coberta de teules, a una sola vessant, està suportada per un entramat de bigues de fusta, també situades transversalment respecte l'eix longitudinal del porxo.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció II. La finca està catalogada com una construcció de tipus C. L'aplec de l'ermita de la Mare de Déu del Vinyet es celebra el dia 5 d'agost (vegeu fitxa nº 651).

L'existència del Santuari del Vinyet està documentada des d'època medieval, malgrat que l'edifici que avui dia es conserva és obra del segle XVIII. Es coneixen vestigis d'etapes anteriors, com ara la porta lateral d'accés sobre la qual s'identifica la data de 1552. La construcció del temple barroc es va iniciar l'any 1727 i es coneix la seva consagració duta a terme el 2 d'agost de 1733. L'any 1847 es va realitzar una important remodelació de la façana, afegint quatre columnes a la portada i una cornisa. El campanar també va ser reformat l'any 1872. La urbanització de l'entorn immediat de l'ermita data de l'any 1886 i es va realitzar seguint un projecte de l'arquitecte Jaume Sunyer i Juncosa; la inauguració va tenir lloc el 5 d'agost de 1887. Finalment, la part més moderna de l'obra és l'anomenat "porxo dels pobres" que se situa a la banda esquerra de l'església i que conté plafons de ceràmica amb poemes.

"Gran Geografia Comarcal de Catalunya" (1982), vol. 5. Barcelona LLOPIS I BOFILL, J. (1980). "Assaig històric sobre la vila de Sitges". Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges MONTE, M.A. (1986) Inventari del Patrimoni Arquitectònic (IPA) 11920 Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006) PLANAS, R. (1952) "Llibre de Sitges". Barcelona ROIG, E. (1979) "Sitges dels nostres avis". Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges. "Sitges, 1963-1966" Ed. Subur. Sitges SOLER I CASTRO, J. (1980:) "Geografia i guia de la vila de Sitges i son terme municipal". Grup d'Estudis Sitgetans. Sitges.