Entre Santa Maria i Ca l'Abella

XIII-XVI
    soterrat
    Pla d'ordenació urbanística municipal de 2003
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si:CC.AA 37 i 7523
    Ajuntament de Vilafranca del Penedès (C. de la Cort, 14).
    Jordi Montlló Bolart

Les troballes s'efectuaren en un punt entre la plaça de santa Maria i la de Jaume I, davant la façana lateral gòtica de l'església de Santa Maria (S.XII) i la casa pairal de Ca l'Abella.
    La única informació que trobem és en els apunts de Pere Giró on literalment diu: "Al efectuar la circulación del piso, efectuando una ligera excavación delante de la casa Abella, los obreros hallaron entre cascotes procedentes probablemente de las obras de restauración de la fachada principal de Santa Maria a principios de siglo, parte de una columna estriada que mide unos 30 cm de diámetro, de factura romana o tal vez de imitción y una gàrgola de tipo primario. Ambas piezas estan depositadas en un depósito del Ayuntamiento de la calle Oviedo".

BENACH i TORRENTS, Manuel (1983). El barri gòtic i els museus de Vilafranca. Museu de Vilafranca. Vilafranca del Penedès (2ª edició).
    Carta Arqueològica de l'Alt Penedès: Vilafranca del Penedès. Inventari i Documentació del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya.
    MIRET i NIN, Montserrat (1987). La basílica de Santa Maria. Vilafranca del Penedès. Primer premi XV Concurs Sant Ramon de Penyafort de 1987. Museu de Vilafranca. Vilafranca del Penedès.