Els gegants Ferran i Isabel Martorell

Lúdic
Ajuntament de Martorell. Plaça de la Vila, 46. 08760 Martorell
Dídac Pàmies Gual

Es tracta d'una parella de gegants antropomòrfics que representen els Reis Catòlics, Ferran i Isabel, construïts amb cartró pedra, al taller d'imatgeria de l'Ingenio de Barcelona, entre els anys 1943 i 1945. El gegant del Ferran té una alçada de 3,7m i un pes de 37 kg. Mentre que la geganta Isabel té una alçada de 3,7m i un pes de 35 kg. Ambdues figures estan coronades amb una corona daurada i duen brodada al pit una torre damunt un mar ondat (símbol de l'escut de Martorell).

També coneguts com a gegants vells de Martorell.

L'any 1946 es van estrenar els primers gegants de Martorell, el Ferran i la Isabel, un donatiu de Pau Sendrós a El Foment. Van sortir de casa seva, de Can Carreres per participar a la festa de Corpus. Els primers geganters martorellencs van ser Josep Porta (Jep de les Puntes), Joan Bou, Antoni Martínez i Melcior Calis. Cal destacar l'acompanyament musical amb acordió diatònic de Jordi Gargallo. A finals dels anys 50 l'Ajuntament assumeix els gegants com a propis i es va fer càrrec de la reposició dels vestits, que són els que porten actualment.