Els Frigorífics / Illa de Premià

Antic
    Romà
    Destruït en part
    APA (Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Text refós 2010)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (CC.AA 15516)
    Ajuntament de Premià de Mar (plaça de l'Ajuntament, 1; Premià de Mar)
    Jordi Montlló Bolart

Durant la construcció del complex urbanístic "Illa de Premià" que abastava el quadrant comprès entre els carrers del Pilar (a migdia), Montserrat (nord), Elisenda de Montcada (llevant) i Joan Prim (ponent), es documentaren tres abocadors d'època romana. En el primer es documentaren restes d'àmfora (itàlica, tripolitana antiga), vernís negre (Campaniana A tardana, calenes) i ceràmica comuna ibèrica que daten el conjunt entorn el 125-75 aC. El segon abocador es podia datar entre el 70 aC i el 30 dC. El darrer dels abocadors estava parcialment destruït per unes obres dels anys 1960 i tenia una cronologia similar, segles I aC- I dC. En una segona fase del projecte (1999) i durant la realització de seguiments arqueològics es documentaren descontextualitzats en un nivell antic de riera, fragments de ceràmica neolítica d'estil Montboló i de parets de grans cordons horitzontals llisos. Els darrers treballs arqueològics, desenvolupats els anys 2001 i 2002 no pogueren localitzar cap estructura arqueològica, però en un dels estrats d'aportació natural es localitzaren fragments de material ceràmic d'època prehistòrica, ibèrica i romana, la majoria amb un nivell molt alt de desgast o rodament.

Els materials es troben en el Museu de l'Estampació de Premià

Primers treballs arqueològics realitzats els anys 1998 i 1999 amb motiu de la urbanització de la zona. L'any 2001 i 2002 es realitzà una nova intervenció arqueològica amb motiu de la construcció d'un aparcament.

BATLLE, Enric i ROIG, Joan (2001). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic, ambiental i històric. Ajuntament de Premià de Mar. Carta arqueològica del Maresme: Premià de Mar. Inventari i documentació del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, Generalitat de Catalunya, 2009. Inèdit. COLL i MONTEAGUDO, Ramon (2000). Memòria dels treballs de seguiment arqueològic duts a terme durant l'execució de la segona fase del projecte de construcció del conjunt "Illa de Premià", situat en els antics Frigorífics del Maresme, SA. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya. Inèdit. COLL i MONTEAGUDO, Ramon (2004). Història arqueològica de Premià. Ed. Clavell. Premià de Mar. QUADRADA LLOVERA, Roger (2000). Seguiment arqueològic a l'antic edifici dels Frigorífics. Premià de Mar (Maresme). Memòria. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya. Inèdit.