El Rotllet
Pineda de Mar

    Maresme
    Plaça de Catalunya, núm. 1

    Coordenades:

    41.62749
    2.68932
    474121
    4608465
    Número de fitxa
    08163 - 283
    Patrimoni immaterial
    Tipologia
    Música i dansa
    Modern
    Contemporani
    Segle
    XVIII-XXI
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Obert
    Lúdic/Cultural
    Titularitat
    Pública
    Autoria de la fitxa
    Jordi Montlló Bolart

    El Rotllet és una dansa que consta d’una estructura general comuna que comença amb un passeig que fan les parelles a la plaça on ha de tenir lloc el ball. Després, l’home fa fer rístol a la balladora i la primera parella de cada grup canvia de lloc.

    Un cop formats els quadres, ve el cos de la dansa que sol repetir-se tres vegades. En aquest cos de ball de tres tirades és on cal incloure la figura del Rotllet i aquest “ballar de punteta i a peu pla”. A Pineda aquesta figura agafà molta força. Per finalitzar, es fa un passeig, que es resolt amb un cercle comú, i així el ball es dona per acabat.

    Transcrivim el ball per no perdre’n cap detall, segons va recollir la folklorista Sara Llorens, i recopilat posteriorment per Pompili Massa (1990):

    “PASSEIG:

    Amb la mateixa melodia del ball es fa el passeig, que dura tantes tirades com calguin mentre hi hagi parelles que hi vulguin prendre part.

    Es passeja de bracet a una passa per compàs. Els homes porten una almorratxa plena d’aigua d’olor a la mà esquerra a l’alçada de l’espatlla i les dones es venten. A la fi del passeig les parelles se saluden. A fi d’unificar les maneres de saludar, cal que l’home saludi amb el peu dret i la dona amb el peu esquerre i després el ball comença.

    PRIMERA TIRADA:

    1-14 Les parelles, agafades de les mans, passegen en sentit contra horari.

    15-16 Els homes fan fer un rístol a la balladora. Les parelles senars canvien de lloc al mateix temps que queden formades en quadres.

    SEGONA TIRADA:

    1-4 Amb punt de punta i peu pla, i agafades les parelles per la mà dreta a l’altura de les espatlles, els balladors canvien de lloc; és a dir, cada ballador va a ocupar el lloc de la parella respectiva.

    5-8 Es repeteixen els compassos 1-4, però amb la mà esquerra, per retornar a lloc.

    9-16 Els quatre balladors fan un rotllet de les mans dretes i col·loquen l’esquerra a la cintura. El rotllet avança en sentit horari fent punt de punta i peu pla amb una mica d’aire.

    TERCERA TIRADA:

    1-8 Es repeteixen els compassos 1-8 de la segona tirada però ballant amb les contra parelles.

    9-16 Els quatre balladors fan un rotllet de les mans esquerres i col·loquen l’esquerra a la cintura. El rotllet avança en sentit horari fent punt de punta i peu pla amb una mica d’aire.

    QUARTA TIRADA

    1-2 Les balladores, amb les mans a les faldilles, canvien de lloc i passen per la dreta fent punt de punt ai peu pla.

    Els homes puntegen a lloc.

    3-4 ara els homes canvien de lloc i les dones puntegen a lloc.

    5-8 Es repeteixen els compassos 1-4

    9-16 Es repeteixen els compassos 9-16 de la segona tirada.

    CINQUENA TIRADA:

    1-2 Els homes fan fer rístol a la balladora alhora que les parelles senars canvien de lloc a fi de recuperar la posició de la primera tirada.

    3-14 Les parelles, agafades de les mans, passegen en sentit contra horari.

    15-16 Les  parelles tanquen un cercle i se saluden totes plegades.

    A fi de fer durar més el ball, abans de fer aquesta cinquena tirada, si es vol, es pot tornar a dalt; és a dir, tornar al passeig i al ball pròpiament dit tantes vegades com hom vulgui”.

    En el cançoner de Pineda de Sara Llorenç (1931) recollí el següent text:

    “El rotllet volia fer

    de punteta, de punteta;

    el rotllet volia fer...Jo no sé!

     

    El rotllet jo vull ballar

    de punteta, de punteta,

    el rotllet jo vull ballar

    de punteta i a peu pla.

     

    El rotllet jo ballaré

    de punteta, de punteta,

    el rotllet jo ballaré

    de punteta jo ja el sé!

     

    Tant com tinc, Garideta, et do;

    Barcelona, Barcelona.

    Tant com tinc, Garideta, et do;

    Barcelona i Mataró.”

    Pineda de Mar ha pogut preservar les danses antigues gràcies al treball de la folklorista Sara Llorens (1888-1955), que recollí costums, llegendes i tradicions, cançons i balls del Maresme, i en concret de Pineda de Mar.

    Pompili Massa (1990), materialitza el recull de totes elles. A partir d’aquest moment es comencen a recuperar, de manera que quan arriba l’estiu, cap al vespre amb la fresca, a la plaça de l’Ajuntament, s’ensenya a ballar a tothom qui ho vulgui aprendre i poder-les ballar el dia de la Festa Major. Durant aquest procés se n’han pogut recuperar fins a set de balls.

    MASSA i PUJOL, Pompili (1990). Dansar a Pineda. Ajuntament de Pineda de Mar.

    RODIÉ ESPINET, Agnès (2015). "La Dansa de Pineda", dins Balls i Danses del Maresme, p.33. Biblioteques Municipals del Maresme.