El Navà i els Pivens
Olivella

Garraf
    El Navà i els Pivens
    A peus de la penya d'en Duran, entorn la riera de Begues.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Sense ús
    08147A01900004
    Josep Anton Pérez Arriaga

Espai natural caracteritzat per la densa massa arbòria formada sobretot per exemplars de pi pinyoner (Pinus Pínea) plantats al segle XVIII, que destaquen quantitativa i qualitativament en el context del medi natural d'Olivella. Visualment, la delimitació de les penyes i penya-segats de la riba dreta de la Riera de Begues, delimiten un espai singular des del punt de vista geogràfic i paisatgístic d'interès. Els pins pinyoners d'aquest espai aconsegueixen entre quinze i vint metres d'alçada, són de capçada densa, generalment eixamplada i aplatada en forma de para-sol.

Aquest paratge està documentat per primera vegada l'any 1277 com 'El Nabar' i després el 1302. El topònim donà lloc a la coma, la penya i el puig del Nabar. Aquesta paraula té arrels basques i vol dir 'pedregar'. Amb la grafia Navar es comença a documentar l'any 1773 i després passa a l'actual nom Navà. Aquest espai era un dels possibles emplaçaments del projecte de pantà de Monàs que es projectava el primer quarts del segle XX. Els Pivens és un indret també conegut per 'bosc de la Marcel·la', situat entre can Muntaner i la riera de Begues. Els Pivens foren plantats en el segle XVIII per la mestressa de Can Suriol. El nom ve de l'espècie de pi plantada, el pi pinyoner (Pinus pínea)

AJUNTAMENT D'OLIVELLA. "Xarxa Camins d'Olivella. Camí del Castell Vell". (Fulletó). Ajuntament d'Olivella i Diputació de Barcelona.
    CARBONELL, V. (1990). Apunts de la història d'Olivella. Quaderns de cultura local VI. Vilafranca del Penedès: Institut d'Estudis Penedesencs.
    CARBONELL, V. (2004). Noms de lloc d'Olivella. Corpus de toponímia penedesenca, vol. 3 Grup d'Estudis Toponímics. Vilafranca del Penedès: Institut d'Estudis Penedesencs.