El Maset de Baix / els Masets
Olivella

Garraf
    A 2 Km de Can Marcer, seguint camí a Ribes.
    Els Masets

Edifici
    Modern
    XVIII-XIX
    Dolent
    Enrunat.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sense ús
    Xavier Esteve i Gràcia

El Maset de Baix és una masia d'obra popular, enrunada, inclosa a l'Inventari de Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya, localitzada als Fondos d'en Serra. Combina les construccions de maçoneria, tàpia i paret de maons i sembla que la majoria de les edificacions constaven de planta baixa i pis. Les cobertes eren de teula àrab. Algunes de les obertures tenen la llinda construïda amb biga de fusta, en alguns casos molt rústica i corbada. Entre les edificacions es distingeix un forn de pa.

Poden ser considerades un conjunt junt amb el Maset de Dalt. Conjuntament són coneguts com els 'Masets de Jafra'.

Quan la casa és de poques dimensions, en lloc de mas s'empren el nom de 'masets'. Un mas pot atreure altres masos, fins arribar-se a formar un aglomerat de caserius. El Maset del Dalt i de Baix formaven un caseriu pertanyent a l'antiga quadra de Jafra, actualment despoblada, i ara es troben completament enrunats.
    Llogarret que formava part del Masets de Jafre. Situat a ponent de l'actual nucli despoblat de l'agregat de Jafre al camí que va a Olivella. Abandonat de fa dècades, constava de tres edificis agrupats. La masoveria del Maset de Baix començat a documentar a partir del 1774. Hi ha passat diverses famílies (Raventós, Pujol i Marcer, entre d'altres) fins que fou tancada l'any 1942.
    Els anys setanta del s.XX l'edifici ja estava molt enrunat.
    Restes d'un edifici de planta rectangular. D'obra popular d'acord amb la catalogació de l'inventari del patrimoni cultural de la Generalitat de Catalunya.
    La superfície total ocupada és de: 783,54m²

Pla especial del catàleg de masies, cases rurals i altres construccions del terme d'Olivella. Text refós. 2016. Olivella: Ajuntament d'Olivella.
    CARBONELL, V. (1990). Apunts de la història d'Olivella. Quaderns de cultura local VI. Vilafranca del Penedès: Institut d'Estudis Penedesencs.
    CARBONELL, V. (2004). Noms de lloc d'Olivella. Corpus de toponímia penedesenca, vol. 3 Grup d'Estudis Toponímics. Vilafranca del Penedès: Institut d'Estudis Penedesencs.
    DESCALZO, E.; CAMARÓS, E.; MUNUERA, A. (2009). Diari de Pau Raventós i Marcer, pagès d'Olivella (1814-1844). Olivella: Ajuntament d'Olivella.
    ROIG, P. (1998). Masies del Garraf, vol 1. Vilanova i la Geltrú: El Cep i la Nansa.
    ROIG, P. (2000). Masies del Garraf, vol 2. Vilanova i la Geltrú: El Cep i la Nansa.
    ROIG, P. (2008). Masies del Garraf, vol 3. Vilanova i la Geltrú: El Cep i la Nansa.